Czy Unia potrzebuje własnych zasobów? Nowe źródła dochodu w budżecie UE

Płatna współpraca z Biurem Parlamentu Europejskiego w Polsce

Łącznie na utworzenie mechanizmu pomocowego Unia przeznacza kwotę do 650 mld euro
Łącznie na utworzenie mechanizmu pomocowego Unia przeznacza kwotę do 650 mld euro 123RF/PICSEL
  • większą elastyczność budżetu, co pomoże Komisji - jak i państwom członkowskim - na szybsze i bardziej precyzyjne reagowanie w przypadku wystąpienia czynników powodujących zmiany w priorytetach UE,
  • usprawnienie i uproszczenie zasad funkcjonowania programów finansowych tak, by obywatele UE oraz podmioty gospodarcze, działające w państwach członkowskich, miały jak najłatwiejszy dostęp do uzyskania finansowania,
  • dostosowanie budżetu do potrzeb lokalnych, utworzenie Krajowych oraz Regionalnych Planów Partnerstwa, które mają ułatwić dostęp do finansowania tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne, a co za tym idzie - dążenie do osiągnięcia spójności gospodarczej i terytorialnej w obrębie UE,
  • doprowadzenie do zabezpieczenia łańcuchów dostaw dla państw UE, uatrakcyjnienia i konkurencyjności gospodarki europejskiej względem światowych liderów, zwłaszcza w sektorze zero- i niskoemisyjnych technologii,
  • utworzenie zrównoważonego pakietu nowych zasobów własnych, którego celem jest zapewnienie odpowiednich dochodów na realizację priorytetów UE, przy jednoczesnym zminimalizowaniu presji na kraje członkowskie.

Nowy budżet Unii Europejskiej. Po co Brukseli zasoby własne?

Stosy banknotów euro oraz kilka monet ułożonych na powierzchni, ostrość skupiona na banknocie o nominale 100 euro.
Zapisy nowego budżetu oscylują wokół dwóch bilionów euro, które mają pomóc Unii stać się bytem niezależnym od innych gospodarekAdobe Stock

Nowe zasoby Unii Europejskiej. Pięć kluczowych obszarów

  • zasoby własne oparte na unijnym systemie handlu uprawnieniami emisji (ETS),
  • zasoby własne oparte na mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
  • zasoby własne oparte na ilości niezebranego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (E-odpady),
  • zasoby własne oparte na podatku akcyzowym od wyrobów tytoniowych (Tobacco Excise Duty Own Resource - TEDOR),
  • zasoby własne oparte na wkładzie przedsiębiorstw (Corporate Resource for Europe - CORE).
  • podniesienie stawki poboru opłat, opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi z 0,8 EUR/kg do kwoty 1 EUR/kg od 2028 roku, a następnie poddawanie jej korekcji inflacyjnej,
  • dotychczasowy poziom należności celnych, które mogły dla siebie zachować państwa członkowskie, zostanie obniżony z 25 do 10 proc. Pozostałe środki będą trafiały do Komisji Europejskiej zgodnie z obowiązującymi zasadami,
  • wprowadzenie mechanizmu pełnej przejrzystości działania systemu zasobów własnych UE, przez co rozumie się zaprzestanie; stosowania górnego limitu podstawy opodatkowania VAT, obniżek ryczałtowych wobec odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, niepoddawanych recyklingowi, a wreszcie odsetka od dochodu narodowego brutto poszczególnych państw członkowskich.

ETS. System handlu uprawnieniami do emisji

CBAM. Dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2

E-odpady. Zasoby oparte na ilości niezebranych elektrośmieci

TEDOR. Akcyza tytoniowa

CORE. Wkład przedsiębiorstw do budżetu

Nowe źródła dochodów UE. Blisko 60 mld euro rocznie

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?