Znów głośno o papieskich kremówkach. Wiemy, ile kosztowała akcja PKP
Ponad 87 tys. zł wydała Fundacja Grupy PKP na upamiętnienie Jana Pawła II w pociągach Pendolino, zorganizowane 2 kwietnia 2023 roku. Polegało ono na rozdawaniu pasażerom kremówek i wygłaszaniu komunikatu o papieżu. Wspomnianą sumę ujawniło obecne kierownictwo resortu infrastruktury, bo ich poprzednicy - zamiast podawać kwotę - rzucali oskarżeniami o "polityczny atak".
PKP przypomniały w kwietniu 2023 roku o rocznicy śmierci Jana Pawła II, serwując na pokładach pociągów Pendolino jego ulubione wadowickie kremówki. Akcja organizowana przez Fundację Grupy PKP odbiła się szerokim echem.
Posłowie ówczesnej opozycji pytali rządzących o koszty rozdawania ciastek, a władza odpowiadała, że "jasny w swojej wymowie projekt (...), stał się pretekstem do ataku politycznego i próby zdyskredytowania inicjatywy", nie podając konkretnych sum.
Kremówki w PKP. Ile kosztowało rozdawanie ciastek? Resort ujawnia
Po zmianie władzy grupa posłów zapytała w interpelacji nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury, ile kosztowała kremówkowa akcja. Odpowiedzi udzielił wiceszef resortu Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej. Jak podał, Fundacja Grupy PKP wydała nieco ponad 87 tys. złotych.
Jak podkreślono w piśmie do parlamentarzystów, "słodkiej" promocji nie finansowano "w żaden sposób z budżetu marketingowego PKP Intercity". Pasażerom przekazano blisko 13 tys. sztuk tego wadowickiego przysmaku. Z oświadczenia ministerstwa wynika, że wszystkie kremówki zostały wydane, dlatego nie poniesiono kosztów ich utylizacji.
A jaki był cel akcji? Ministerstwo Infrastruktury opiera się na komunikatach płynących od państwowego przewoźnika. Ten wskazuje na wykonywanie celów statutowych: podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej czy pielęgnowanie polskości. Efektem akcji miało być wzmocnienie wizerunku Fundacji Grupy PKP.
Kremówki w Pendolino. Był też niecodzienny komunikat o papieżu
W odpowiedzi na zapytanie posłów czytamy, że przesłanką do przeprowadzenia akcji była "bardzo silna obecność papieża w historii Polski i świadomości obywateli". "Przesłanie papieża Polaka pozostaje dla nich (klientów PKP - red.) niezwykle ważne, co jest istotną rekomendacją do realizacji działań mających na celu upamiętnienie" - zaznaczono.
PKP nie planują obecnie organizowanie podobnych przedsięwzięć opartych na dodatkowym poczęstunku pasażerów. Co innego działo się 2 kwietnia zeszłego roku, gdy podróżni w Pendolino - poza otrzymaniem kremówek - mogli usłyszeć specjalny komunikat wygłaszany przez kolejarzy.
"2 kwietnia przypada 18. rocznica śmierci Papieża Polaka - Jana Pawła II. Fundacja Grupy PKP wraz ze spółkami kolejowymi Polskimi Kolejami Państwowymi S.A., PKP Intercity oraz Wars realizują projekt, upamiętniający tę wielką postać" - ogłaszano.
----
Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!