Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Uczciwi na pokaz

By spowodować żeby człowiek stał się bardziej uczciwy trzeba go uświadomić, że jest obserwowany - informuje "Rzeczpospolita".

Dowodem na to jest rezultat eksperymentu przeprowadzonego przez dr Melissę Bateson oraz jej zespół z Uniwersytetu Newcastle w Wielkiej Brytanii. Jak donosi "Rz" doświadczenie przeprowadzono na pracownikach pewnej firmy w tzw. biurowym pokoju kawowym, w którym można odpocząć i napić się ciepłych napojów. To, ile i czy w ogóle się za nie zapłaci, wrzucając pieniążek do specjalnego pojemnika, zależało tak naprawdę od samych pracowników. Doktor Bateson postanowiła sprawdzić, co zadecydowało o ich uczciwości.

W tym celu przez dziesięć tygodni nad cennikiem napojów wywieszane były odpowiednie plakaty. Jedne z nich miały wymowę neutralną i przedstawiały kwiaty. Inne twarz człowieka, na przemian kobiet i mężczyzn, a dokładnie jego oczy.

- Okazało się, że w tygodniach, w czasie których obok cennika znajdował się wizerunek ludzkich oczu, ilość pieniędzy ( wrzucanych do specjalnego pojemnika) była prawie trzykrotnie wyższa - powiedziała Melissa Bateson.

Wynik dowodzi, że im bardziej jesteśmy obserwowani, tym bardziej przywiązujemy wagę do swojego zachowania. Bierze się to z ludzkiej potrzeby zaspokajania własnych interesów, konkretnie zaś z potrzeby bycia postrzeganym przez innych jako osoby uczciwe - pisze "Rzeczpospolita".

INTERIA.PL

Zobacz także