Uczciwi na pokaz
By spowodować żeby człowiek stał się bardziej uczciwy trzeba go uświadomić, że jest obserwowany - informuje "Rzeczpospolita".
Dowodem na to jest rezultat eksperymentu przeprowadzonego przez dr Melissę Bateson oraz jej zespół z Uniwersytetu Newcastle w Wielkiej Brytanii. Jak donosi "Rz" doświadczenie przeprowadzono na pracownikach pewnej firmy w tzw. biurowym pokoju kawowym, w którym można odpocząć i napić się ciepłych napojów. To, ile i czy w ogóle się za nie zapłaci, wrzucając pieniążek do specjalnego pojemnika, zależało tak naprawdę od samych pracowników. Doktor Bateson postanowiła sprawdzić, co zadecydowało o ich uczciwości.
W tym celu przez dziesięć tygodni nad cennikiem napojów wywieszane były odpowiednie plakaty. Jedne z nich miały wymowę neutralną i przedstawiały kwiaty. Inne twarz człowieka, na przemian kobiet i mężczyzn, a dokładnie jego oczy.
- Okazało się, że w tygodniach, w czasie których obok cennika znajdował się wizerunek ludzkich oczu, ilość pieniędzy ( wrzucanych do specjalnego pojemnika) była prawie trzykrotnie wyższa - powiedziała Melissa Bateson.
Wynik dowodzi, że im bardziej jesteśmy obserwowani, tym bardziej przywiązujemy wagę do swojego zachowania. Bierze się to z ludzkiej potrzeby zaspokajania własnych interesów, konkretnie zaś z potrzeby bycia postrzeganym przez innych jako osoby uczciwe - pisze "Rzeczpospolita".