Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Wojskowe przetargi na finiszu

Dziś mija termin składania ofert na samolot wielozadaniowy dla polskiej armii oraz na kołowy transporter opancerzony dla wojska. Przetarg na 1000 transporterów ma być wart 1 mld dolarów. W latach 2004-08 do armii ma trafić pierwszych 400 transporterów bojowych i 200 transporterów wsparcia. Pojazdy mają zwiększyć mobilność wojsk lądowych.

Do przetargu stanęły ośmiokołowe transportery Piranha III, szwajcarskiej firmy Mowag, Pandur produkcji austriackiej firmy Steyr i fiński AMV zakładów Patria. Głównym warunkiem przetargu było to, by zwycięski pojazd był produkowany w polskich zakładach zbrojeniowych.

W rozmowy z oferentami zaangażowały się Huta Stalowa Wola, OBRUM Gliwice i Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich. Ważnym kryterium wyboru transportera ma być cena, na którą w ponad połowie składa się koszt wieży z działkiem. Czy taki gigantyczny wydatek rzeczywiście jest potrzebny - o tym w relacji reporter RMF Jana Mikruty:

Dziś mija też termin składania ofert na samolot wielozadaniowy dla polskiej armii. Dzień później oferty zostaną otwarte. Decyzja, który samolot został wybrany, ma zostać ogłoszona w ciągu 45 dni.

W wartym co najmniej 3,8 mld dolarów przetargu na samolot uczestniczą Amerykanie proponujący F-16 C-D Block 50/52, Szwedzi i Brytyjczycy oferujący Gripena oraz Francuzi z samolotem Mirage 2000-5 Mk2.

Przy wyborze samolotu strona polska ma się kierować walorami taktyczno-technicznymi, ceną, warunkami finansowania i offsetem. Wartość inwestycji w polski przemysł ma być co najmniej równa wartości sprzedawanych Polsce samolotów.

RMF

Zobacz także