Tak zwana maturalna prezentacja nie sprawdza ani wiedzy, ani umiejętności samodzielnego myślenia. Na dodatek wynik tego egzaminu nie jest wcale uwzględniany podczas rekrutacji na wyższe uczelnie, w tym także na wydziały polonistyki. Coraz częściej słychać głosy o potrzebie zmiany formuły tego egzaminu lub wręcz jego likwidacji. MEN rozważa m.in. wyłączenie ustnej prezentacji z systemu państwowych egzaminów. "Jako nauczyciel szkoły średniej i egzaminator uważam, że obowiązująca od 5 lat formuła nowej matury hamuje w stopniu porażającym rozwój tak podstawowych umiejętności młodego człowieka, jak umiejętność pisania oraz problemowego myślenia. Potwierdza to wielu znanych mi nauczycieli i egzaminatorów" - pisze w liście otwartym do ministra edukacji, opublikowanym na łamach "Dz", nauczyciel licealny z Płocka Wiesław Kopeć. Zobacz rozwiązania zadań maturalnych: Język niemiecki - p. podstawowy Język niemiecki - p. rozszerzony WOS - p. podstawowy WOS - p. podstawowy dla niesłyszących Język angielski - p. podstawowy Język angielski - p. podstawowy dla niesłyszących Język angielski - p. rozszerzony dla niesłyszących Język polski - p. podstawowy Język polski - p. rozszerzony