Test kompetencji szóstoklasistów
Około 530 tys. szóstoklasistów rozwiązywało dziś test kompetencji. W ciągu godziny uczniowie musieli odpowiedzieć na 24 pytania, które sprawdzały ich umiejętności czytania, pisania oraz rozumienia tekstu. Test kompetencyjny ma wykazywać ewentualne braki w edukacji.
Test kompetencji nie ma wpływu ani na promocję ucznia, ani na przyjęcie go do gimnazjum, chyba że dziecko będzie chciało się uczyć w gimnazjum poza swoim rejonem zamieszkania.
Z Grażyną Czupalią-Tomaszewską, dyrektorką Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu, rozmawiał Maciej Sas:
Nie należą jednak do rzadkości przypadki, gdy dziecko w ogóle nie kontynuuje nauki po podstawówce. Na Dolnym Śląsku w ciągu ostatnich 3 lat obowiązku szkolnego nie dopełniło prawie 450 rodzin.
Dyrektor szkoły ma obowiązek odszukać ucznia ze swojego rejonu, zwrócić się do rodziców z upomnieniem, czy z zapytaniem, dlaczego dziecko nie uczęszcza do szkoły. - Następnie rozpoczynają się procedury egzekucyjne, które prowadzą do tego, że rodzic, którego dziecko nie spełnia obowiązku szkolnego, może być pociągnięty do odpowiedzialności - tłumaczy dolnośląski wicekurator oświaty.
"Chleb" - taki tytuł nosi zestaw zadań rozwiązywanych podczas sprawdzianu.
W zestawie było 25 zadań. Część to zadania zamknięte - trzeba wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych, np. odnoszących się do cytowanych tekstów: o wypiekaniu chleba w starożytności, o szacunku do chleba w kulturze staropolskiej oraz do wiersza Anny Kamieńskiej "Kamienny chleb".
Jedno z zamkniętych pytań brzmiało: "Chleb waży o 30 proc. więcej niż wzięta do wypieku mąka. Ile waży chleb upieczony z 5 kg mąki? a. 5,30 kg, b. 6,50 kg, c. 5,15 kg, d. 3,50 kg." W innym zadaniu pytano: "W którym przysłowiu występuje uosobienie? a. Nic po chlebie, kiedy brak zębów, b. Chleb pracą nabyty jest smaczny i syty, c. Głodnemu chleb na myśli, c. Chleb płacze, gdy go darmo jeść."
W zestawie były także zadania otwarte - uczeń musi sam napisać odpowiedź na zadane pytanie. Jedno z zadań otwartych brzmiało: "Wśród podanych nazw roślin uprawnych (groch, proso, ziemniaki, żyto, jęczmień, rzepak, owies, buraki, pszenica) odszukaj nazwy pięciu zbóż. Następnie podkreśl je i wypisz w takiej kolejności, w jakiej wystąpiłyby w słowniku lub encyklopedii".
Szóstoklasiści musieli również napisać dwa teksty własne: opisać własnymi słowami historię przedstawioną w wierszu "Kamienny chleb" oraz napisać krótkie ogłoszenie informujące o wystawie.
INTERIA.PL/RMF/PAP