Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Test kompetencji szóstoklasistów

Około 530 tys. szóstoklasistów rozwiązywało dziś test kompetencji. W ciągu godziny uczniowie musieli odpowiedzieć na 24 pytania, które sprawdzały ich umiejętności czytania, pisania oraz rozumienia tekstu. Test kompetencyjny ma wykazywać ewentualne braki w edukacji.

Test kompetencji nie ma wpływu ani na promocję ucznia, ani na przyjęcie go do gimnazjum, chyba że dziecko będzie chciało się uczyć w gimnazjum poza swoim rejonem zamieszkania.

Z Grażyną Czupalią-Tomaszewską, dyrektorką Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu, rozmawiał Maciej Sas:

Nie należą jednak do rzadkości przypadki, gdy dziecko w ogóle nie kontynuuje nauki po podstawówce. Na Dolnym Śląsku w ciągu ostatnich 3 lat obowiązku szkolnego nie dopełniło prawie 450 rodzin.

Dyrektor szkoły ma obowiązek odszukać ucznia ze swojego rejonu, zwrócić się do rodziców z upomnieniem, czy z zapytaniem, dlaczego dziecko nie uczęszcza do szkoły. - Następnie rozpoczynają się procedury egzekucyjne, które prowadzą do tego, że rodzic, którego dziecko nie spełnia obowiązku szkolnego, może być pociągnięty do odpowiedzialności - tłumaczy dolnośląski wicekurator oświaty.

"Chleb" - taki tytuł nosi zestaw zadań rozwiązywanych podczas sprawdzianu.

W zestawie było 25 zadań. Część to zadania zamknięte - trzeba wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych, np. odnoszących się do cytowanych tekstów: o wypiekaniu chleba w starożytności, o szacunku do chleba w kulturze staropolskiej oraz do wiersza Anny Kamieńskiej "Kamienny chleb".

Jedno z zamkniętych pytań brzmiało: "Chleb waży o 30 proc. więcej niż wzięta do wypieku mąka. Ile waży chleb upieczony z 5 kg mąki? a. 5,30 kg, b. 6,50 kg, c. 5,15 kg, d. 3,50 kg." W innym zadaniu pytano: "W którym przysłowiu występuje uosobienie? a. Nic po chlebie, kiedy brak zębów, b. Chleb pracą nabyty jest smaczny i syty, c. Głodnemu chleb na myśli, c. Chleb płacze, gdy go darmo jeść."

W zestawie były także zadania otwarte - uczeń musi sam napisać odpowiedź na zadane pytanie. Jedno z zadań otwartych brzmiało: "Wśród podanych nazw roślin uprawnych (groch, proso, ziemniaki, żyto, jęczmień, rzepak, owies, buraki, pszenica) odszukaj nazwy pięciu zbóż. Następnie podkreśl je i wypisz w takiej kolejności, w jakiej wystąpiłyby w słowniku lub encyklopedii".

Szóstoklasiści musieli również napisać dwa teksty własne: opisać własnymi słowami historię przedstawioną w wierszu "Kamienny chleb" oraz napisać krótkie ogłoszenie informujące o wystawie.

INTERIA.PL/RMF/PAP

Zobacz także