Rząd o założeniach do projektu budżetu na rok 2014
Rząd na wtorkowym posiedzeniu zajmie się m.in. założeniami projektu budżetu państwa na 2014 r. Rozpatrzy też propozycje resortu pracy dotyczące wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz omówi projekt ws. warunków edukacji w klasach 1-3 szkoły podstawowej.
Zgodnie z przekazaną Komisji Trójstronnej wstępną prognozą wielkości makroekonomicznych, które stanowią bazę do prac nad projektem przyszłorocznego budżetu, wzrost PKB ma wynieść 2,5 proc., inflacja średnioroczna 2,4 proc., a bezrobocie utrzymać się na poziomie 13,8 proc.
W Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2013-2016 założono, że maksymalny deficyt budżetowy w 2014 r. wyniesie 55 mld zł.
Rząd zajmie się też propozycją wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. Podczas obrad Komisji Trójstronnej pod koniec maja nie doszło do porozumienia pracodawców i strony związkowej w tej sprawie.
Związkowcy proponowali, by w 2014 r. minimalne wynagrodzenie wzrosło o 120 zł, do 1720 zł. Z kolei pracodawcy godzą się na podniesienie minimalnego wynagrodzenia o wskaźnik wynikający z ustawy, czyli ponad 80 zł.
W połowie maja wiceminister pracy Jacek Męcina informował, że rząd proponuje wzrost płacy minimalnej w przyszłym roku o około 80 zł. W tym roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło o 100 zł do 1600 zł brutto.
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę mówi, że najniższe wynagrodzenie zależy od prognozowanej przez rząd inflacji na przyszły rok, prognozowanego wzrostu PKB na następny rok oraz wskaźnika związanego z inflacją wykonaną (3,7 proc.) i prognozowaną w roku poprzednim (2,8 proc.).
Ministrowie mają też zająć się także propozycją średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Rada Ministrów rozpatrzy ponadto propozycję resortu pracy i polityki społecznej dotyczącą zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2014 r. Do obliczenia wskaźnika wzrostu takich świadczeń przyjmuje się wielkość inflacji dla gospodarstw domowych emerytów w poprzednim roku i realny wzrost płac.
Rząd ma również omówić projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakładający stworzenie w klasach 1-3 publicznej szkoły podstawowej, warunków edukacji podobnych do tych, z którymi dziecko miało do czynienia, korzystając z wychowania przedszkolnego.
Według resortu edukacji proponowana zmiana wynika z potrzeby zmniejszenia obaw części rodziców dzieci sześcioletnich, którzy od 1 września 2014 roku obligatoryjnie rozpoczną edukację szkolną, oraz z potrzeby łagodnego zakończenia - rozpoczętego w roku 2009 - procesu obniżenia wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego.
Aby uniknąć tworzenia w publicznych szkołach podstawowych, oddziałów klas 1-3 o zbyt dużej liczbie uczniów, od września 2014 sukcesywnie będzie wprowadzane - obowiązujące już w wychowaniu przedszkolnym - ograniczenia maksymalnej ilości uczniów w oddziale. Zgodnie z projektowanymi zmianami, liczba uczniów w oddziałach klas 1-3 publicznej szkoły podstawowej, docelowo - tj. do 1 września 2016 roku - nie będzie większa niż 25.
Ponadto, ze względu na to, że w latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016, naukę w szkole podstawowej rozpoczną dzieci sześcioletnie i siedmioletnie, w publicznych szkołach podstawowych, w których zostanie utworzony zostanie więcej, niż jeden odział 1 klasy, uczniowie zostaną przypisani do poszczególnych oddziałów według wieku, począwszy od najmłodszych.
Dzięki takiemu rozwiązaniu - zauważa resort edukacji - w jednym oddziale będą uczyły się dzieci w zbliżonym wieku.
Kolejny punkt posiedzenia rządu, to założenia do projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Jego celem jest poprawa warunków świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług na rzecz mieszkańców.
Projektowana ustawa ma umożliwić samorządom oszczędności, dzięki m.in. wspólnemu wykonywaniu zadań. Zakłada m.in. wprowadzenie związków gminno-powiatowych - jako formy wspólnej realizacji zadań przez jednostki samorządu.
Autorzy zmian proponują m.in. wprowadzenie możliwości wykonywania zadań ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie, w ramach odpowiednio: urzędów gmin i starostw powiatowych (w tym urzędów miast na prawach powiatu).
Kolejna zmiana, to wprowadzenie możliwości łączenia zadań różnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w danej jednostce samorządu terytorialnego w jednej jednostce organizacyjnej oraz stworzenie możliwości prowadzenia gminnej działalności kulturalnej dodatkowo w formie wspólnej jednostki organizacyjnej gmin.
Projekt założeń przewiduje też stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną. Biblioteka publiczna będzie mogła wykonywać funkcje biblioteki szkolnej (posiadając filię w danej szkolę), biblioteka szkolna będzie mogła pełnić również rolę biblioteki publicznej. Ponadto możliwe będzie na podstawie porozumienia wykonywania wspólnie zadań przez bibliotekę publiczną i szkolną.
Projekt zakłada również uproszczenie i skrócenie procedury zmiany statutu związku międzygminnego oraz procedury jego likwidacji, ułatwienia przy tworzeniu związku międzygminnego.