Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Różne twarze sprzedaży wysyłkowej

Marketing bezpośredni to forma sprzedaży, która pojawiła się w Polsce zaledwie kilka lat temu wzbudzając entuzjazm jednych i podejrzliwość innych. Jak każdą nowość, niektórzy wykorzystali sprzedaż wysyłkową do zarobienia "szybkich pieniędzy", działając na szkodę klientów.

Wiele się słyszy o firmach kuszących ludzi możliwością astronomicznych wygranych pod warunkiem zamówienia oferowanych produktów. Okazują się one często nic nie wartymi bublami, a wygranej oczywiście nie ma. Otrzymanych produktów nie można zwrócić, bo wiele firm nie podaje swoim klientom ani adresu ani numeru telefonu - jedyną formą kontaktu są wysyłane na skrytkę pocztową listy, na które nie ma odpowiedzi. Wielu Polaków padło ofiarą takich nieuczciwych handlowców. Takie działania psują opinię uczciwym przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą wysyłkową.

A przecież jest wiele przedsiębiorstw prowadzących uczciwą działalność, spełniających potrzeby klientów i szanujących ich prawa. Są to firmy katalogowe takie jak Freemans czy Quelle, firmy wysyłające oferty bezpośrednio do domów takie jak Klub dla Ciebie, Reader's Digest czy Świat Książki, a także sklepy wirtualne, takie jak pasaż.interia.pl.

Marketing bezpośredni z prawdziwego zdarzenia to forma sprzedaży, która przyjęła się już na całym świecie, ponieważ stanowi niezwykle atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnych sklepów. Stały kontakt pocztowy lub telefoniczny i różnego rodzaju testy i ankiety pozwalają poznać potrzeby klientów i dostarczać im produkty i usługi, których potrzebują. Taką możliwość daje tylko badanie zainteresowania klientów oraz stałe podnoszenie jakości obsługi - na dużą skalę tę możliwość daje tylko marketing bezpośredni. Należy także pamiętać, że marketing bezpośredni czy też sprzedaż wysyłkowa są niezwykle atrakcyjne dla osób, które z różnych powodów nie mają dostępu do wielu atrakcyjnych towarów (małe miejscowości, brak specjalistycznych sklepów). Zakupy w sklepie wysyłkowym powinny być podobne do tych tradycyjnych, ale jednocześnie wygodniejsze - korzystne ceny, brak kolejek, możliwość wyboru, dostawa wprost do domu, atrakcyjne warunki finansowe, np. zakupy na raty, możliwość nieograniczonego zwrotu, wymiany lub reklamacji. Nowością w Polsce (dotychczas tę metodę stosuje tylko jedna firma - Reader's Digest) jest możliwość zapoznania się z produktem w domu zanim się za niego zapłaci - dokładnie tak jak w sklepie. Przy odbiorze paczki od listonosza lub na poczcie nie płaci się tzw. opłaty za pobraniem, dopiero, gdy uznamy, że chcemy zatrzymać dany produkt możemy zapłacić za niego jednorazowo lub w kilku nie oprocentowanych ratach.

Jak więc odróżnić dobrą, atrakcyjną ofertę wysyłkową od tej podejrzanej?

Istnieje kilka podstawowych zasad, które odpowiadają światowym standardom, i których należy się trzymać przy wyborze oferty wysyłkowej:

1. Firmie powinno zależeć na stworzeniu długoterminowej więzi z klientem, musi więc zapewnić mu stały kontakt poprzez jasne i czytelne podawanie swojego adresu, numeru telefonu i faksu (adresu internetowego) w każdej ofercie i na każdym produkcie.

2. Oferta i komunikacja z klientem powinna być indywidualna, firmy, które chcą poznać swoich klientów przeprowadzają testy i ankiety, a następnie oferują im zakup interesujących towarów.

3. Dobra firma nie tylko sprzedaje, ale także dba o klienta i chce zwiększać jego satysfakcję - ma sprawnie funkcjonujące biuro obsługi klienta, które odpowiada na każdy list, odbiera każdy telefon i udziela wyczerpujących informacji.

4. Dobre oferty mają przejrzyste zasady a firma dba o pełną jawność działań.

5. Dane klientów pozyskiwane są jedynie z legalnych źródeł a klient jest informowany, skąd firma ma jego adres. Klient ma także możliwość poprawiania swoich danych oraz żądania zaprzestania ich przetwarzania.

6. Firmy zajmujące się sprzedażą wysyłkową, które nie mają nic do ukrycia są zrzeszone w Stowarzyszeniu Marketingu Bezpośredniego (Warszawa, ul. Łucka 2/4/6).

INTERIA.PL

Zobacz także