Choć wprowadzenie matematyki na listę przedmiotów obowiązkowych budzi wiele kontrowersji nie tylko wśród uczniów, ale również niektórych nauczycieli, pomysłodawcy rozszerzenia egzaminu dojrzałości o dodatkowy przedmiot podkreślają, że matematyka uczy logicznego myślenia, dyscypliny umysłowej. Przygotowuje również grunt pod samodzielne rozwiązywanie problemów - nie tylko związanych z samą matematyką, ale takich, w których niezbędne jest uporządkowanie argumentów, przeanalizowanie ich, podjęcie decyzji i wyciągnięcie wniosków. Korzyści płynące z obowiązkowej matury z matematyki Matematyka uczy sprawnego podejmowania decyzji i ułatwia pozyskiwanie wiedzy. To dlatego na maturze z matematyki pojawiają się nie tylko zadania, w których trzeba coś obliczyć, ale także takie, w których uczeń musi coś porównać, sprawdzić czy przedstawić. Nie chodzi o naukę czystych wzorów, schematów, ale wykształcenie w młodych ludziach umiejętności modelowania matematycznego, tworzenia strategii, zbieraniu informacji. Jakich umiejętności zabrakło maturzystom w zeszłym roku? Uczniowie nie mieli problemu z zastosowaniem znanych algorytmów w typowym kontekście. O wiele więcej trudności sprawiało im tzw. myślenie twórcze, analiza problemów i interpretacja otrzymanych wyników. Maturzyści nie potrafili samodzielnie planować rozwiązań bardziej złożonych matematycznie problemów, a także formułować własnych hipotez wraz z niezbędnym uzasadnieniem. W maju 2009 roku do matury z matematyki przystąpiło 76 900 osób. Odpowiedzi zdających wskazują na zróżnicowany poziom opanowania wiadomości i umiejętności matematycznych, które powinien posiadać uczeń kończący szkolę pogimnazjalną. Zdający osiągnęli wysokie wyniki, rozwiązując szczególnie zadania sprawdzające podstawowe wiadomości i typowe umiejętności, często kształcone już w gimnazjum.