Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Matematyka oderwana od rzeczywistości?

"Matematyka postrzegana jest przez większość uczniów jako przedmiot trudny, oderwany od rzeczywistości, pełny nieprzydatnych w życiu codziennym definicji i twierdzeń". O korzyściach płynących z obowiązkowego starcia z "królową nauk" czytamy w raporcie Edyty Marczewskiej i Henryka Dąbrowskiego. ( kliknij).

/RMF

Choć wprowadzenie matematyki na listę przedmiotów obowiązkowych budzi wiele kontrowersji nie tylko wśród uczniów, ale również niektórych nauczycieli, pomysłodawcy rozszerzenia egzaminu dojrzałości o dodatkowy przedmiot podkreślają, że matematyka uczy logicznego myślenia, dyscypliny umysłowej. Przygotowuje również grunt pod samodzielne rozwiązywanie problemów - nie tylko związanych z samą matematyką, ale takich, w których niezbędne jest uporządkowanie argumentów, przeanalizowanie ich, podjęcie decyzji i wyciągnięcie wniosków.

Korzyści płynące z obowiązkowej matury z matematyki

Matematyka uczy sprawnego podejmowania decyzji i ułatwia pozyskiwanie wiedzy. To dlatego na maturze z matematyki pojawiają się nie tylko zadania, w których trzeba coś obliczyć, ale także takie, w których uczeń musi coś porównać, sprawdzić czy przedstawić.

Nie chodzi o naukę czystych wzorów, schematów, ale wykształcenie w młodych ludziach umiejętności modelowania matematycznego, tworzenia strategii, zbieraniu informacji.

Jakich umiejętności zabrakło maturzystom w zeszłym roku?

Uczniowie nie mieli problemu z zastosowaniem znanych algorytmów w typowym kontekście. O wiele więcej trudności sprawiało im tzw. myślenie twórcze, analiza problemów i interpretacja otrzymanych wyników. Maturzyści nie potrafili samodzielnie planować rozwiązań bardziej złożonych matematycznie problemów, a także formułować własnych hipotez wraz z niezbędnym uzasadnieniem.

W maju 2009 roku do matury z matematyki przystąpiło 76 900 osób. Odpowiedzi zdających wskazują na zróżnicowany poziom opanowania wiadomości i umiejętności matematycznych, które powinien posiadać uczeń kończący szkolę pogimnazjalną. Zdający osiągnęli wysokie wyniki, rozwiązując szczególnie zadania sprawdzające podstawowe wiadomości i typowe umiejętności, często kształcone już w gimnazjum.

INTERIA.PL

Zobacz także