INTERIA.PL wykazuje zyski
INTERIA.PL S.A. po raz pierwszy w swojej historii wykazała w sprawozdaniu kwartalnym dodatni wynik finansowy na poziomie EBITDA. Jak wynika z ogłoszonego 15 lutego 2002 r. raportu bieżącego, w IV kwartale 2002 r. EBITDA dla spółki wyniosła plus 341 tys. zł.
Wskaźnik EBITDA, obliczany jako zysk operacyjny plus amortyzacja, w największym stopniu obrazuje rzeczywisty wynik działalności operacyjnej portalu, gdyż pokazuje efektywność spółki bez obciążającej koszty amortyzacji, a jednocześnie pomija przychody finansowe. Tym samym w wyniku końcowym liczą się rzeczywiście osiągane przychody i ponoszone przez spółkę koszty funkcjonowania.
Osiągnięty wynik był możliwy dzięki restrukturyzacji kosztów działania portalu oraz uzyskaniu przez spółkę wielu nowych źródeł przychodów. Dywersyfikacja źródeł przychodów jest częścią realizowanej przez INTERIA.PL strategii zwiększania udziału przychodów pozareklamowych w ogólnych przychodach portalu, w tym w szczególności rozwoju usług płatnych kierowanych zarówno do odbiorców indywidualnych jak i do firm.
- Obserwując dynamiczny rozwój nowych przedsięwzięć, takich jak na przykład Strefa.pl - platforma usługowa dla małych i średnich firm, zakładamy oparcie przychodów portalu na trzech równorzędnych źródłach: reklamie, usługach płatnych oraz planowanej usłudze dostępu do Internetu. To pozwoli na trwałe zbilansowanie działalności spółki - komentuje strategię rozwoju portalu Tomasz Jażdzyński, Prezes Zarządu INTERIA.PL SA. - Biorąc pod uwagę stan rozmów z partnerami telekomunikacyjnymi, realne jest zaoferowanie użytkownikom sieci dostępu do Internetu poprzez portal jeszcze w pierwszym półroczu tego roku ? dodaje prezes Jażdżyński.
W porównaniu z ostatnim kwartałem 2001 r. wynik osiągnięty przez spółkę na poziomie EBITDA poprawił się o 2,88 mln zł. EBITDA obliczona dla spółki w skali całego roku 2002 wykazuje jeszcze stratę w wysokości 3.894 tys. zł, niemniej taki wynik oznacza zdecydowaną poprawę w stosunku do roku poprzedniego, kiedy strata ta wyniosła 10.326 tys. zł. Na tak dobry wynik wpływ miały także rekordowe w IV kwartale przychody ze sprzedaży, wynoszące 7.027 tys. zł. Pomimo ogólnej dekoniunktury na rynku reklamowym w 2002 r., przychody spółki ze sprzedaży wyniosły w skali całego roku 17.096 tys. zł, czyli były o ponad 5% wyższe niż rok wcześniej.
INTERIA.PL jest jedynym z trójki największych polskich portali, który według TNS OBOP zanotował wzrost spontanicznej znajomości marki w IV kwartale 2002 r. (wzrost od września-października do listopada-grudnia o 8 punktów procentowych). Jednocześnie INTERIA.PL osiągnęła najwyższy przyrost wspomaganej znajomości marki w tym okresie (o 5 punktów procentowych więcej niż Onet.pl i Wirtualna Polska). Według badań Ipsos-Demoskop www.interia.pl jest drugim najbardziej znanym użytkownikom Internetu adresem internetowym w Polsce (po Onet.pl i przed Wirtualną Polską), rozpoznawanym przez 74% badanych.