Forum "Jutro Internetu"
"Jutro Internetu" - tak nazwano forum dyskusyjne, jakie odbyło się dzisiaj w redakcji tygodnika "Wprost". Uczestnicy, przedstawiciele trzech największtch polskich portali, próbowali znaleźć odpowiedź na wiele pytań narastających wokół wszystkiego, co wiąże się z przyszłością polskiego Internetu.
Czy bezpłatne surfowanie po serwisach tematycznych i portalach to już przeszłość? Czy usługi płatne w Internecie to konieczność? Kto i ile zarabia w Internecie? Dlaczego serwisy i portale żądają opłat, skoro użytkownicy już zapłacili za połączenie? Dlaczego operatorzy telekomunikacyjni nie oddają serwisom części przychodów, skoro serwisy generują dla nich ruch na łączach, a tym samym zyski? Czy jest sens płacić, jeśli ciągle ogromna część serwisów - w Polsce i za granicą - jest bezpłatnych? Czy możliwe jest przyjęcie rozwiązań korzystnych dla wszystkich stron?
Internet rozwija się i profesjonalizuje. Wyszedł z okresu dziecięcego, kiedy opierał się głównie za działaniach społecznych czy finansowaniu przez ośrodki akademickie. Tworzenie i pozyskiwanie treści oraz utrzymywanie łącz jest niestety kosztowne. Konieczna jest profesjonalizacja. Płatności to nie kwestia chciwości portali i chęci zysku, ale konieczność pokrycia kosztów i strat.
Aby usługi w Internecie mogły być oferowane, konieczna jest zmiana nastawienia użytkowników wobec płatności za nie. Nikt przecież nie protestuje, że kupując gazetę płaci więcej niż kosztuje tylko papier i farba drukarska. Niestety, Internet nie jest wystarczająco doceniany przez reklamodawców.
Stroną zarabiającą na Internecie są głównie operatorzy telekomunikacyjni. Serwisy generują treści, które wzbudzają zainteresowanie Internautów. Internauci generują ruch w sieci płacąc za połączenia. Dodatkowo same serwisy płacą operatorom za dzierżawione łącza.
Osobne płacenie za treść i połączenia wynika z braku porozumienia między operatorami telekomunikacyjnymi a serwisami internetowymi. Poza usługami szczególnie kosztownymi (archiwa gazet, bazy danych, profesjonalne usługi pocztowe itp.) opłata za korzystanie z treści powinna być częścią ceny połączenia, którą operator telekomunikacyjny przekazywałby serwisowi, z którego usług korzystano.
Operatorzy tłumaczą się, że ponosili i ponoszą koszta budowy i rozwoju infrastruktury. Niezbędny jest kompromis, być może wypracowany przy udziale Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
Bez wątpienia możliwe jest w partnerski sposób rozstrzygnięcie kwestii relacji między operatorami telekomunikacyjnymi a dostawcami treści internetowych.