Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Forum "Jutro Internetu"

"Jutro Internetu" - tak nazwano forum dyskusyjne, jakie odbyło się dzisiaj w redakcji tygodnika "Wprost". Uczestnicy, przedstawiciele trzech największtch polskich portali, próbowali znaleźć odpowiedź na wiele pytań narastających wokół wszystkiego, co wiąże się z przyszłością polskiego Internetu.

Czy bezpłatne surfowanie po serwisach tematycznych i portalach to już przeszłość? Czy usługi płatne w Internecie to konieczność? Kto i ile zarabia w Internecie? Dlaczego serwisy i portale żądają opłat, skoro użytkownicy już zapłacili za połączenie? Dlaczego operatorzy telekomunikacyjni nie oddają serwisom części przychodów, skoro serwisy generują dla nich ruch na łączach, a tym samym zyski? Czy jest sens płacić, jeśli ciągle ogromna część serwisów - w Polsce i za granicą - jest bezpłatnych? Czy możliwe jest przyjęcie rozwiązań korzystnych dla wszystkich stron?

Internet rozwija się i profesjonalizuje. Wyszedł z okresu dziecięcego, kiedy opierał się głównie za działaniach społecznych czy finansowaniu przez ośrodki akademickie. Tworzenie i pozyskiwanie treści oraz utrzymywanie łącz jest niestety kosztowne. Konieczna jest profesjonalizacja. Płatności to nie kwestia chciwości portali i chęci zysku, ale konieczność pokrycia kosztów i strat.

Aby usługi w Internecie mogły być oferowane, konieczna jest zmiana nastawienia użytkowników wobec płatności za nie. Nikt przecież nie protestuje, że kupując gazetę płaci więcej niż kosztuje tylko papier i farba drukarska. Niestety, Internet nie jest wystarczająco doceniany przez reklamodawców.

Stroną zarabiającą na Internecie są głównie operatorzy telekomunikacyjni. Serwisy generują treści, które wzbudzają zainteresowanie Internautów. Internauci generują ruch w sieci płacąc za połączenia. Dodatkowo same serwisy płacą operatorom za dzierżawione łącza.

Osobne płacenie za treść i połączenia wynika z braku porozumienia między operatorami telekomunikacyjnymi a serwisami internetowymi. Poza usługami szczególnie kosztownymi (archiwa gazet, bazy danych, profesjonalne usługi pocztowe itp.) opłata za korzystanie z treści powinna być częścią ceny połączenia, którą operator telekomunikacyjny przekazywałby serwisowi, z którego usług korzystano.

Operatorzy tłumaczą się, że ponosili i ponoszą koszta budowy i rozwoju infrastruktury. Niezbędny jest kompromis, być może wypracowany przy udziale Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Bez wątpienia możliwe jest w partnerski sposób rozstrzygnięcie kwestii relacji między operatorami telekomunikacyjnymi a dostawcami treści internetowych.

INTERIA.PL

Zobacz także