ARC Rynek i Opinia: Wierni słuchacze RMF FM
Słuchacze nie są lojalni swoim stacjom radiowym- wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Najczęściej zmieniają nadawców w poszukiwaniu ulubionej muzyki i serwisów informacyjnych.
W porównaniu z poprzednią falą badania wzrósł odsetek respondentów deklarujących słuchanie poszczególnych stacji, ale znacznie mniej jest tych, którzy są im wierni. Badani najczęściej deklarowali, że słuchają więcej niż jednej rozgłośni. Najwierniejszą rzeszę słuchaczy mają nadal RMF FM (11,4proc. słuchaczy wśród całej populacji) i Programu I Polskiego Radia.
Oprócz własnej stacji najwięcej badanych wybiera RMF FM. Aż 72,4proc. słuchaczy Radia Zet zadeklarowało, że słuchało także RMF FM. Relatywnie najniższą współsłuchalność ma Program I PR - odbiorcy tej radiostacji są najbardziej przywiązani właśnie do niej i rzadziej słuchają innych nadawców.
Na pytanie ankieterów, którą stację radiową wybraliby słuchacze, gdyby zabrakło ich ulubionej stacji słuchacze RMF FM odparli, że przestawiliby swoje odbiorniki na Radio Zet. Odbiorcy Radia Zet zrobiliby dokładnie odwrotnie. Świadczy to o tym, że w oczach swoich odbiorców te dwie rozgłośnie są do siebie bardzo podobne.
Wśród słuchaczy Programu I Polskiego Radia najliczniejsza była grupa, która wybrałaby Program III PR. Natomiast odbiorcy Trójki podzieliliby się na trzy obozy: słuchaczy Radia Zet, Programu I PR i RMF FM.
Czego poszukujemy na falach eteru? Badanie ARC Rynek i Opinia pokazało, że najczęściej muzyki. Jeszcze dwa lata temu, na pytanie: "Jakie ulubione typy programów ma Pan/i w swoim radiu"?, na muzykę wskazywało blisko 52 proc. słuchaczy RMF FM, 45 proc. słuchaczy Radia Zet i 33 proc. Radia PLUS. Teraz w przypadku RMF FM odsetek ten wzrósł do prawie 74 proc., Radia ZET- do 66 proc., a radia PLUS do aż 75,7 proc.
Ale tak znaczący wzrost zainteresowania muzyką nie pozostał bez wpływu na słuchalność innych programów. Wśród odbiorców stacji komercyjnych zmalał odsetek osób, które wymieniają programy informacyjne jako ulubioną pozycję swojej rozgłośni. Jedynie Programy I i III Polskiego Radia zanotowały wzrost słuchalności programów o charakterze informacyjnym.
Według respondentów RMF FM wygrywa z Zetką szybkością reagowania na wydarzenia oraz rzetelnymi i szybkimi informacjami. Badani wyróżnili z kolei Radio Zet za sposób doboru polityków i gości do programów publicystycznych. Jednak generalnie w ich oczach obie stacje są do siebie bardzo podobne.
Zdaniem dr Adama Czarneckiego, wiceprezesa ARC Rynek i Opinia, spadek ilości wiernych słuchaczy wynika z faktu, że stacje upodabniają się do siebie. A to z kolei powoduje, że decyzja o zmianie stacji na inną nie jest dla ludzi bolesna. - Ale fakt, że stacje tracą lojalnych słuchaczy nie oznacza jednak spadku ogólnej słuchalności. RMF FM i Radio Zet postrzegane są jako stacje najbardziej podobne, ale także i najpopularniejsze. Są to stacje środka, które oferują muzykę okraszona informacją - komentuje dr Adam Czarnecki.