Jak wybrać lub zmienić lekarza POZ? W sytuacji, w której doskwierają nam problemy zdrowotne zazwyczaj, udajemy się lekarza rodzinnego, specjalisty medycyny rodzinnej lub internisty pracującego w przychodni POZ. Jednak, aby móc korzystać z podstawowej opieki zdrowotnej, musimy być zapisani do konkretnego lekarza POZ. To samo dotyczy pielęgniarki i położnej POZ (dla kobiet). Możemy wybrać dowolną przychodnię, ponieważ nie obowiązuje rejonizacja. Jak wybrać lub zmienić lekarza rodzinnego? Wystarczy wypełnić deklarację. Możemy to zrobić: osobiście w przychodni (konieczne jest podpisanie deklaracji na miejscu);przez internet, korzystając z Internetowego Konta Pacjenta. Zmiana lekarza najczęściej następuje w ciągu siedmiu dni, choć zależy to od trybu pracy przychodni. W praktyce zdarza się, że przychodnia akceptuje zmiany i wprowadza nowy wybór do systemu w ciągu trzech tygodni. Jeżeli pacjentem jest osoba, która nie jest w stanie samodzielnie funkcjonować lub jest całkowicie pozbawiona zdolności do podejmowania decyzji, deklarację wypełnia jej opiekun. Wówczas podpisany przez pacjenta wniosek w formie papierowej musi zostać dostarczony do wybranej placówki POZ. Jeśli pacjent nie może pisać, warto ustalić sposób potwierdzenia jego woli z osobą zarządzającą placówką. NFZ podkreśla, że najlepiej, jeśli cała rodzina korzysta z tej samej przychodni POZ. Dzięki temu specjaliści będą mieli więcej informacji o całej rodzinie, co ułatwi leczenie i diagnozowanie niektórych chorób. Procedura zmiany lekarza POZ jest regulowana m.in. przez ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Kiedy możemy zmienić lekarza POZ za darmo? Pacjenci dwa razy w roku kalendarzowym mogą bezpłatnie zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ bez podania przyczyny. Dodatkowa darmowa zmiana jest możliwa w przypadku: zmiany miejsca zamieszkania; zaprzestania pracy przez wybranego wcześniej świadczeniodawcę; zamknięcia wybranej przychodni; ukończenia 18 lat; innych przyczyn związanych z lekarzem lub przychodnią. Jeśli chcemy zmienić lekarza POZ, możemy zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta. Następie otwieramy zakładkę "Moje konto" i przechodzimy do sekcjo "Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)". W tym miejscu wybieramy placówkę oraz lekarza, pielęgniarkę lub położną, a następnie zatwierdzamy swój wybór. Po zmianie, dokumentacja pacjenta jest automatycznie przenoszona w systemie. Nowy lekarz ma dostęp do całej historii leczenia, w tym do wystawionych wcześniej recept. Opłata za zmianę lekarza POZ. Kiedy jest konieczna i ile wynosi? Zgodnie z przepisami dotyczącymi systemu opieki zdrowotnej w Polsce, opłata za zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ jest wymagana, jeśli: zmiana nie jest spowodowana zmianą miejsca zamieszkania pacjenta, zakończeniem pracy przez danego specjalistę, zamknięciem przychodni, osiągnięciem pełnoletności przez pacjenta lub inną przyczyną wynikającą z winy lekarza lub przychodni; zmieniamy lekarza lub przychodnię po raz trzeci w roku kalendarzowym lub częściej Każda trzecia i kolejna zmiana lekarza POZ, pielęgniarki POZ lub położnej POZ w roku kalendarzowym kosztuje 80 zł. Czy możemy korzystać z pomocy innego lekarza rodzinnego? Zazwyczaj powinniśmy korzystać z usług lekarza, którego wybraliśmy, składając deklarację w przychodni POZ. Możemy jednak skorzystać z pomocy innego specjalisty, jeżeli jesteśmy pacjentami przychodni, w której pracuje kilku lekarzy, a nasz lekarz nie przyjmuje w danym dniu. Warto również wiedzieć, że w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia podczas pobytu poza miejscem zamieszkania, pacjent może skorzystać z darmowej porady dowolnego lekarza POZ w miejscu swojego pobytu.