Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Komisja: Awaryjne lądowanie boeinga to wypadek lotniczy

Awaryjne lądowanie Boeinga 767 "na brzuchu" zostało zakwalifikowane jako wypadek lotniczy - poinformował w środę wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Maciej Lasek. Kategoryzacja może się jeszcze zmienić.

Działająca przy Ministerstwie Infrastruktury komisja, która bada wtorkowe awaryjne lądowanie Boeinga 767 na warszawskim lotnisku Chopina, zastanawiała się, czy zakwalifikować je jako wypadek czy jako poważny incydent.

- Zdarzenie zostało zakwalifikowane jako wypadek, to na razie jedyna nowa informacja - powiedział Lasek. Dodał, że specjaliści Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych są na etapie gromadzenia danych. Analizują zarówno techniczną stronę usterki, jak i przygotowanie portu lotniczego i służb utrzymania ruchu, działanie załogi - pilotów i personelu pokładowego. Eksperci badają rejestratory parametrów lotu i zapisy rozmów w kokpicie.

Kwalifikacja zależy od stopnia uszkodzeń

Jak powiedział przewodniczący PKBWL Edmund Klich, kwalifikacja zdarzenia lotniczego zależy od stopnia uszkodzeń i w praktyce nie ma znaczenia - procedury badania są takie same. Zaznaczył, że kategorię można zmienić, jeżeli oględziny samolotu wskażą, że uszkodzenia są mniejsze niż wstępnie szacowane.

Klich dodał, że według dotychczasowych ustaleń podwozie nie wysunęło się z powodu usterki układu hydraulicznego, nie udało się też wypuścić goleni przy użyciu awaryjnego układu zasilanego elektrycznie.

Nie wiadomo, czy system zapasowy nie zadziałał

- Nie można w tej chwili stwierdzić, że system zapasowy nie zadziałał, wiadomo, że nie był skuteczny.

Być może zadziałał, ale nie mógł wysunąć podwozia z powodu jakiejś blokady. Trzeba przeprowadzić próby, by to stwierdzić - wyjaśnił przewodniczący PKBWL.

Wypadki i incydenty lotnicze należą do poważnych zdarzeń lotniczych mających wpływ na bezpieczeństwo. Zgodnie z przyjętą w lotnictwie kategoryzacją wypadek to wydarzenie, w którym człowiek poniósł śmierć lub odniósł poważne obrażenia albo też poważnemu uszkodzeniu uległ statek powietrzny. Do incydentów zalicza się wydarzenia lotnicze o mniej poważnych konsekwencjach.

Nikt nie odniósł obrażeń

We wtorek po południu na warszawskim lotnisku, z powodu awarii układu hydraulicznego i niemożności wysunięcia podwozia lądował "na brzuchu" Boeing 767-300 ER PLL Lot lecący z Newark w stanie New Jersey. Nikt z 220 pasażerów i jedenastoosobowej załogi nie odniósł obrażeń. Samolot wciąż znajduje się na pasie startowym, port lotniczy Okęcie pozostaje zamknięty.

PAP

Zobacz także