Żony ze Stepford
"Żony ze Stepford" Franka Oza to remake thrillera Bryana Forbesa z 1975 roku, opartego na bestsellerowej książce Iry Levina, autora "Dziecka Rosemary".
Chociaż zarówno powieść, jak i oryginalna wersja filmu, były uważane za odpowiedź na pierwszą falę feminizmu w Ameryce lat 70., twórcy nowej wersji zgodnie przyznają, że przemiany społeczne w ciągu ostatnich 30 lat zainspirowały niektóre zaskakujące zwroty akcji w fabule filmu.
Bohaterką opowieści jest Joanna, młoda mężatka (Nicole Kidman), która przenosi się z rodziną z Manhattanu na bogate przedmieścia Stepford. Wkrótce zaprzyjaźnia się z Bobbie (Betty Midler). Obie kobiety stopniowo dochodzą do wniosku, że w ich okolicy dzieje się coś złego, a wszystkie sąsiadki sprawiają wrażenie nie tylko zbyt idealnych, ale w dodatku pozbawionych własnej woli.
Film "Żony ze Stepford" zadebiutował na ekranach polskich kin 16 lipca 2004 roku.
O pracy na planie opowiadają realizatorzy filmy oraz odtwórcy głównych ról - Nicole Kidman, Glenn Close, Matthew Broderick i Christopher Walken.
Co nowego można opowiedzieć starą, znaną wszystkim historią?
Scott Rudin (producent): Dostrzegliśmy, że można z tego filmu zrobić prawdziwą współczesną amerykańską komedię.
Rudnick (scenarzysta): W dzisiejszym świecie kobiety mogą mieć ogromną siłę. Poczyniły ogromne postępy, do czego nie zawsze potrafią dopasować się ich mężowie. Tworząc miasteczko "modelowych" żon i wyśmiewając to zjawisko, mogłem nadać historii współczesny wymiar. Leżące u podstaw filmu tematy konsumpcjonizmu i chciwości docierają do powierzchni dzięki komediowej perspektywie obrazu. Stepford to idealne amerykańskie przedmieście, które z pozoru wydaje się być snem mieszczanina. To miasteczko wspaniałych rezydencji, samochodów sportowych, idealnych mam, ułożonych dzieci i całkowicie szczęśliwych tatusiów...
Jakie obecnie problemy porusza film?
Glenn Close: Porusza kwestie materializmu, szalejącego konsumpcjonizmu i pozorów - rzeczy, na punkcie których dzisiejsze społeczeństwo ma obsesję. Kiedy po raz pierwszy zastanawiałam się nad zagraniem w tym filmie, pomyślałam, że praca z grupą tak świetnych aktorów będzie wspaniałą zabawą. Teraz myślę, że film porusza znacznie więcej niż się początkowo spodziewałam.
Paul Rudnick (scenarzysta): Postanowiłem zgłębić manię Ameryki na punkcie zmian wizerunku. W naszej kulturze zmiana wizerunku odgrywa ważną rolę, wierzymy, że doskonałość rozwiąże wszystkie nasze problemy. Ten film to próba odpowiedzi na pytanie, czy doskonałość naprawdę jest warta wszystkich problemów, jakie sobie stwarzamy, aby ją osiągnąć.
Co jest głównym wątkiem filmu?
Matthew Broderick: Główny wątek filmu obraca się wokół konfliktu małżeńskiego pomiędzy Walterem a Joanną. Ta historia jest prawdziwym romansem.