Cięcia w PKP Intercity. Pendolino znika z kilku miast
Pociągi Pendolino wkrótce przestaną obsługiwać trasę Jelenia Góra - Wrocław - ustaliła Interia. Jak wyjaśnia PKP Intercity, z połączeń korzystało zbyt mało osób, dlatego rozpoczną i zakończą one bieg w stolicy Dolnego Śląska. Zmiany na tym się nie kończą, bo najszybsze pociągi państwowego przewoźnika przestaną też zatrzymywać się w jednym z miast na Mazowszu oraz najpewniej na słynnej stacji Włoszczowa Północ.
Mieszkańcy Jeleniej Góry od wiosny 2016 roku mają dostęp do najwyższej klasy połączeń PKP Intercity, obsługiwanych pociągami Pendolino. Podróż pociągiem kategorii EIP z pierwszej stacji do Warszawy Wschodniej zajmuje obecnie niecałe sześć godzin. Po drodze skład zatrzymuje się w Wałbrzychu, Wrocławiu, Brzegu, Opolu, Lublińcu i Częstochowie.
Na Dolny Śląsk dociera obecnie jedna para połączeń EIP. Wcześnie rano, bo o 4:25, wyprodukowana we Włoszech jednostka ED250 rusza z Jeleniej Góry, po 6 rano jest we Wrocławiu, a po 10:00 kończy bieg w Warszawie. Odjazd w przeciwnym kierunku wyznaczono o 17:10, a do celu Pendolino dociera tuż po 23.
Pendolino do Jeleniej Góry znika na stałe. PKP Intercity potwierdza
Okazuje się jednak, że wkrótce pasażerowie z Jeleniej Góry oraz Wałbrzycha stracą dostęp do pociągów EIP. Wczesnoporanny kurs w głąb Polski oraz powrotny, wieczorny, został wykreślony z opublikowanego, rocznego rozkładu jazdy PKP, który wejdzie w życie w połowie grudnia. Połączenia te skrócono do i z Wrocławia Głównego.
Interia potwierdziła w PKP Intercity, że brak Pendolino do tych dwóch dolnośląskich miast to nie pomyłka w tabeli odjazdów, ani nie tymczasowa zmiana spowodowana modernizacją szlaku.
- Na bieżąco analizujemy liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizujemy także wnioski pasażerów przesyłane do nas. Poranny pociąg EIP, odjeżdżający tuż po godzinie 4:00 rano, przewoził zbyt mało pasażerów - wyjaśnił rzecznik przewoźnika Maciej Dutkiewicz.
Jak podkreślił, na trasie Jelenia Góra - Wrocław, skąd wycofane zostanie Pendolino, poza składami PKP IC jeździ także 13 par pociągów regionalnych, "które gwarantują dalsze skomunikowanie" na najważniejszym, wrocławskim dworcu - a to oznacza, że pasażerowie korzystający z EIP na odcinku, skąd będzie wycofany, nie otrzymają alternatywnego, zamiennego pociągu i konieczna będzie przesiadka.
Pendolino Jelenia Góra - Warszawa wyraźnie droższe od innych pociągów
Rzecznik zapewnił, iż siatka pozostałych połączeń EIP do Warszawy, Krakowa, Poznania i Trójmiasta pozostaje bez zmian.
- Kolejnym wnioskiem wyciągniętym z analizy potrzeb podróżnych jest podwyższenie kategorii pociągów. Wycofaliśmy wszystkie pociągi TLK, a w ich miejsce pojadą pociągi IC. Pociągi kategorii IC to kategoria ekonomiczna, jak TLK, ale o wyższym standardzie. Są wyposażone m.in. w klimatyzację i gniazdka do ładowania telefonów - wymienił.
Głos w sprawie wycofania Pendolino z Jeleniej Góry zabrali też autorzy facebookowej strony "Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych". Ich zdaniem "słaba frekwencja, wysoka cena biletu i problemy organizacyjne zadecydowały o skróceniu relacji". "Wielokrotnie podkreślaliśmy, że głównym problemem dla naszego regionu nie jest uruchomienie rano do Warszawy pociągu dużych prędkości, ale uruchomienie pociągu w stronę Warszawy w niższej kategorii, bardziej dostępnego cenowo" - wskazali.
Sprawdzamy, ile zapłacilibyśmy za bezpośredni przejazd drugą klasą na trasie Jelenia Góra - Warszawa Centralna, gdybyśmy bilet na 4 grudnia kupili w środę (20 listopada). EIP o 4:25, z czasem przejazdu 5 godz. 35 min., kosztuje 191 zł. Na przejazd dwoma innymi składami - IC "Orzeszkowa" (12:24) oraz nocnymi TLK "Karkonosze" (21:19) - trzeba zarezerwować niemal 7 godzin i zapłacić odpowiednio 82 zł lub 84 zł.
PKP Intercity. Pendolino dojedzie do Szczecina, ale znika z Ciechanowa
To nie koniec korekt. Wraz z wdrożeniem nowego rozkładu jazdy 2024/2025 składy EIP przestaną zatrzymywać się w mazowieckim Ciechanowie. Dotychczas tamtejszą stację obsługiwały dwa takie pociągi: do Gdyni (godz. 12:14) oraz Bielska-Białej (17:44). W tym przypadku przyczyną również jest zbyt mała frekwencja.
Prawdopodobnie do Pendolino nie wsiądziemy też na słynnej stacji Włoszczowa Północ, którą obsługiwały dotychczas dwie pary połączeń EIP do Warszawy i na Śląsk. O tych zatrzymaniach po 15 grudnia milczy Portal Pasażera, oficjalny serwis PKP PLK. Nie wykazuje ich również wyszukiwarka PKP Intercity. Czekamy na potwierdzenie tej informacji.
Uruchomiona zostanie również zupełnie nowa trasa. Jak pisaliśmy w Interii, jedna para połączeń EIP pojedzie po raz pierwszy na trasie Warszawa - Poznań - Szczecin, zatrzymując się też na paru pośrednich stacjach węzłowych.
Godzinę odjazdu ze stolicy zaplanowano na 15:44, a ze Szczecina - na 7:41. Pociągi Pendolino w nowo uruchamianej relacji nie rozwiną jednak prędkości większej niż 160 km/h - a z taką szybkością mogą jechać także tradycyjne składy wagonowe czy też innego rodzaju elektryczne zespoły trakcyjne.
Wiktor Kazanecki
Kontakt do autora: wiktor.kazanecki@firma.interia.pl
---
Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!