Ombudsmani od wielu lat działają na uczelniach w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Holandii. Ich zadaniem jest pomoc w rozwiązywaniu uczelnianych konfliktów, udzielanie informacji na temat obowiązujących przepisów i przysługujących praw, a także proponowanie rozwiązań zapobiegających powstaniu problemów. Pomoc nie tylko dla studentów Ombudsman - jak można przeczytać na stronie internetowej UW - to osoba niezależna i neutralna, do której studenci i pracownicy mogą zwracać się z prośbą o wsparcie w sprawach dotyczących uczelni. Pomoc rzecznika ma charakter poufny, zainteresowani mogą pozostać anonimowi. Zakres problemów, którymi zajmują się ombudsmani, jest szeroki. - To są sprawy związane z konfliktami na linii studenci - profesorowie, np. zaliczenia, terminy, prace dyplomowe, sprawy związane z podziałem funduszy z grantu między wykładowcami albo oceny pracownicze, kwestie mobbingu czy dyskryminacji, czy nawet konflikty związane z używaniem kserokopiarki - przyznała Anna Cybulko. Od imprez, próśb i skarg Ombudsman będzie także promował na swojej uczelni etyczne postępowanie, organizował szkolenia z zakresu radzenia sobie z konfliktami i kontaktami interpersonalnymi, a także sugerował, jakie wprowadzić zmiany dotyczące funkcjonowania uczelni (struktury, sposobów działania, przepisów), aby zapobiegać powstawaniu sporów. Jak zapowiada UW, każdy, kto zwróci się do rzecznika akademickiego ds. studenckich i pracowniczych może liczyć na poważne potraktowanie sprawy i wysłuchanie skargi. - Rzecznik po zdiagnozowaniu problemu może zaproponować rozwiązania, np. poinformuje o odpowiednich przepisach, sprawdzi jak w przeszłości traktowano podobne przypadki, wskaże kompetentne jednostki, pomoże w przygotowaniu pism. Jeśli zainteresowany wyrazi takie życzenie, ombudsman skontaktuje się z odpowiednimi instytucjami. W niektórych przypadkach może też zalecić mediacje. W przypadku UW, będą one prowadzone w porozumieniu z istniejącym na uczelni Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów - zapowiedziano w komunikacie uczelni. Ombudsmanem została kobieta Anna Cybulko - jak podaje Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów UW - jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Wydziału Psychologii UW. Jest doktorantką Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, kończy doktorat na temat zawodu i osobowości mediatora. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu rozwiązywania konfliktu, komunikacji interpersonalnej oraz dynamiki małych grup. Mediuje w sprawach cywilnych i rodzinnych - jest wpisana na listę mediatorów sądowych.