Toruń, pierniki i matematyka na słodko. Motyw przewodni próbnego sprawdzianu szóstoklasisty
1 kwietnia szóstoklasiści napiszą oficjalny egzamin. Dziś udostępniliśmy arkusz sprawdzianu, przygotowany przez ekspertów współpracujących z OKE. Próbny sprawdzian został zorganizowany przez INTERIA.PL, RMF i TVP Info. Rozwiązania wraz ze schematem oceniania zostaną opublikowane 25 marca.
Flisak z Torunia, pierniki i legendy toruńskie - oto motyw przewodni próbnego sprawdzianu szóstoklasisty, który został przeprowadzony dzisiaj na stronach INTERIA.PL i RMF24, a także w jednej z krakowskich szkół.
Arkusz (pobierz arkusz) został opracowany przez ekspertów współpracujących z Okręgową Komisją Egzaminacyjną.
Matematyka na słodko
"Pierniczki 'Katarzynki' przed promocją kosztowały 12 zł za opakowanie.Obniżka stanowiła 1/3 ceny. Ile trzeba zapłacić za 5 takich opakowań w promocji? Sprzedawca otrzymał dwa banknoty i dwie monety i nie wydał reszty. Jakie to były banknoty i monety?" - to treść zadania 21.
W zad. 13 pochylamy się nad przepisem na piernik - bo w życiu codziennym i z taką, a może przede wszystkim z taką, matematyką się stykamy.
"W sklepie są tylko słoiki miodu o wadze 1/2 kg. Cena takiego słoika wynosi 12,50 zł. Ile trzeba zapłacić za miód, by upiec piernik z 1,5 porcji składników?" - brzmi zadanie.
Jak widać, matematyka może być całkiem strawna, a nawet smaczna...
Od legendy do rozwoju cywilizacyjnego
Podczas próbnego sprawdzianu uczniowie musieli również wykazać się umiejętnością obliczania rozmiaru okładki książki "Legendy toruńskie", a także czasu przejazdu z Warszawy do Torunia.
W części humanistycznej pojawiła się legenda o flisaku z Torunia Marioli Jarockiej, a także wiersz Adama Ziemianina - "Prezent imieninowy".
Przytoczonym tekstom towarzyszyły zarówno zadania z rozumienia tekstu, jak i polecenia, które wymagały wykonania obliczeń.
Zadanie 25 (poniżej) sprawdzało umiejętność "określania znaczenia osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego".
To jeden ze standardów wymagań egzaminacyjnych. Warto przejrzeć Poradnik Szóstoklasisty, w którym omawiamy te standardy w przyjazny dla czytelnika sposób:
W zad. 25 uczniowie musieli uporządkować zdania, by powstała spójna notatka o historii sprzętu oświetleniowego:
W zad. 24 oraz 26 szóstoklasiści musieli wykazać się umiejętnością pisania.
W krótszej formie należało opisać prezent, o jakim się marzy.
Polecenie wymagało od uczniów uzasadnienia (podania dwóch powodów), dlaczego marzy się akurat o takim przedmiocie.
W zad. 26 chodziło o napisanie listu do koleżanki lub kolegi. W liście trzeba było przedstawić okoliczności otrzymania ciekawego prezentu, a następnie opisać wrażenia, jakie towarzyszyły obdarowanemu.
Które zadanie było najtrudniejsze?
Postanowiliśmy sprawdzić, które zadanie sprawiło uczestnikom próbnego sprawdzianu najwięcej kłopotów.
W tym celu powstała specjalna ankieta. Zastanów się i wybierz tylko jedno zadanie, które twoim zdaniem było najtrudniejsze.