Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Alstom po awarii na kolei: Nie współpracowaliśmy z Rosjanami

Polski oddział Alstomu wraca do czwartkowych, wielkich utrudnień w ruchu kolejowym w Polsce. Wywołała je awaria urządzeń, których producentem jest właśnie ta francuska firma. Jak stwierdziła, "nigdy nie współpracowała z żadnym rosyjskim partnerem w zakresie systemów sterowania ruchem". Wykluczyła też, że doszło do cyberataku, a błąd informatyczny naprawiały jej 24 zespoły serwisowe. PKP PLK zapowiedziały, że chcą odszkodowania od Alstomu za skutki awarii.

Awaria sparaliżowała w czwartek 17 marca ruch kolejowy w Polsce
Awaria sparaliżowała w czwartek 17 marca ruch kolejowy w Polsce/Lukasz Gdak/East News

Jak zapewnił polski oddział Alstomu, "nigdy nie współpracował z żadnym rosyjskim partnerem", jeśli chodzi o systemy odpowiedzialne za sterowanie ruchem pociągów. Dodał, że "żaden z elementów polskich urządzeń sygnalizacyjnych nie został wyprodukowany przez rosyjskiego dostawcę".

Kolejowa firma przekazała również, że "dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa". Opisała również, jak zareagowała na awarię jej urządzeń, która 17 marca sparaliżowała kolej w Polsce i innych krajach.

"Natychmiast zmobilizowaliśmy 24 zespoły serwisowe, które ręcznie usunęły błąd informatyczny, gdyż urządzenia te nie są podłączone do żadnej sieci. Potwierdzamy, że nie był to cyberatak i nie było żadnego ryzyka w zakresie bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu" - podal Alstom.

Wielka awaria na kolei. PKP PLK chcą odszkodowania

Zdaniem firmy problem "został w pełni rozwiązany tego samego dnia", czyli w czwartek. "Alstom ściśle współpracował z komórką kryzysową infrastruktury kolejowej i operatorów, w skład której weszły m.in. PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe, kierowaną przez Ministerstwo Infrastruktury. Współpracowaliśmy z naszymi klientami, udzielając im wsparcia" - napisała.

Do wielkiej awarii doszło w czwartek około godz. 4:00 rano. Usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym wystąpiły w 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania. Opóźnione były setki pociągów - zarówno dalekobieżnych, jak i lokalnych - a różnica między godzinami w rozkładzie jazdy a realną porą ich przyjazdu sięgała niekiedy pięciu-sześciu godzin. Problemy objęły swoim zasięgiem około 820 km linii kolejowej w Polsce.

Dzień później PKP PLK poinformowały, że rozpoczynają rozmowy z Alstomem nt. odszkodowania za awarię. Państwowa spółka nie zamierza jednak ujawniać szczegółów tych negocjacji aż do ich zakończenia.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego kolejarze prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych. Kontrolują ich przejazdy przez stacje i odcinki szlaków o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

"Wydarzenia": Dużo opóźnionych pociągów, część odwołanych. Wielka kolejowa awaria nie tylko w Polsce/Polsat News/Polsat News

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także