Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej. PKP PLK podpisały nową umowę

Centralna Magistrala Kolejowa - łącząca Mazowsze z południem Polski - będzie dostosowana do prędkości powyżej 200 km/h. To skróci czas podróży m.in. na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic czy Wrocławia - informują PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka podpisała umowę na prace torowe, która jest elementem szerszej inwestycji. Po jej zakończeniu pociągi pojadą na CMK z prędkością do 250 km/h.

Pociąg PKP Intercity na Centralnej Magistrali Kolejowej
Pociąg PKP Intercity na Centralnej Magistrali Kolejowej/Marek Bazak/East News

Jak poinformowały PKP PLK, inwestycja za prawie 270 mln zł netto finansowana jest ze środków własnych i budżetowych. Prace na trasie między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem obejmą m.in. wymianę torów na 43-kilometrowym odcinku między Psarami a Zawierciem. 

Kolejarze wyregulują też sieć trakcyjną, uzupełnią tłuczeń i podbicia torów, jak i wymienią elementy mocowania szyn. Rozpoczęcie robót zaplanowano w II kwartale 2022 roku, a ich zakończenie w przyszłym roku. 

Szybciej przez CMK. Pociągi pojadą ponad 200 km/h

PKP PLK zapewniają, że ruch pociągów na CMK - jednej z najważniejszych linii kolejowych w kraju - będzie utrzymany. Jak dodały, inwestycje na tym szlaku pozwolą dostosować go do prędkości powyżej 200 km/h. To natomiast ma wyraźnie skrócić czas podróży.

Podkreślono, że umowa jest realizowana w ramach większego projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 4 - Centralna Magistrala Kolejowa etap II". Wykonawcą jest spółka z Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych.

Na CMK trwa modernizacja 21 obiektów: czterech wiaduktów, dwóch mostów oraz piętnastu przepustów między Opocznem a Pilichowicami. Wdrażany jest ponadto Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS poziom 2 wraz z budową systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku między Korytowem a Zawierciem.

Modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej. Łączy Warszawę z Krakowem i Śląskiem

Po wykonaniu wszystkich prac, uruchomieniu nowoczesnych systemów oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na eksploatację, pociągi na CMK pojadą z prędkością do 250 km/h - podkreślono.

Wcześniej PKP PLK zmodernizowały 73 obiekty na Magistrali, w tym mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Pięć przejazdów drogowo-kolejowych zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.

Od zeszłego roku kierowcy korzystają też z wiaduktów nad torami CMK w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w województwie łódzkim. Przebudowane zostały stacje m.in. w Olszamowicach, Włoszczowie Północ, Idzikowicach i Opocznie.

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.

"Wydarzenia": Fundacja Polsat i Grupa Polsat Plus pomagają uchodźcom z Ukrainy/Polsat News/Polsat News

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także