Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka przyczyną kłopotów?
W poniedziałek (18 kwietnia) kolejna odsłona egzaminu gimnazjalnego 2016. Jak wynika z ubiegłorocznych danych najwięcej problemów sprawia gimnazjalistom matematyka. Urszula Mazur z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zachęca do podejmowania prób, pokazuje, że do dobrego rozwiązania często prowadzi wiele dróg i daje uczniom kilka sprawdzonych rad.
- Obserwacje poczynione podczas oceniania egzaminacyjnych prac gimnazjalnych wskazują na to, że zbyt wielu uczniów nie podejmuje próby rozwiązania zadań otwartych z matematyki - mówi Urszula Mazur, egzaminator egzaminu gimnazjalnego Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie i przekonuje uczniów, że każde z zadań jest w zasięgu ich umiejętności.
Zeszłoroczne wyniki egzaminu gimnazjalnego wyraźnie wskazują, że to właśnie z matematyką uczniowie mają najwięcej problemów. W części matematyczno-przyrodniczej, największe kłopoty sprawiło gimnazjalistom zadanie z pierwiastkami.
Kolejne trzy zadania, które były rozwiązywane na poziomie niższym niż oczekiwany, dotyczyły geometrii. Wyjątkowo trudne dla uczniów okazało się zadanie wymagające dobrania odpowiedniego modelu matematycznego. Problem polegał na określeniu relacji pomiędzy objętością sześcianu i ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o takich samych podstawach i równych wysokościach oraz podanej łącznej objętości brył.
Jak uzyskać wysoki wynik?
Na co zwrócić szczególną uwagę przygotowując się do egzaminu gimnazjalnego 2016, by radzić sobie nawet z najtrudniejszymi poleceniami?
- Należy ćwiczyć umiejętności złożone - mówił Interii dyrektor krakowskiego OKE Lech Gawryłow. - Te umiejętności są m.in. potrzebne w czasie rozwiązywania zadań matematycznych, kiedy trzeba analizować treść, dobierać wzory i twierdzenia, zastosować definicje lub własności, wykonać odpowiednie obliczenia, sformułować wniosek, uzasadnienie - tłumaczy.
Matematyczne zadania egzaminacyjne sprawdzają również umiejętność użycia i tworzenia strategii oraz rozumowania i argumentowania. Umiejętności te sprawdzane są głównie poprzez zadania otwarte.
Dobre rady daje uczniom również Urszula Mazur. Oto one:
- Uważnie przeczytaj zadanie
- Zaznacz istotne informacje w treści zadania
- Przypomnij sobie pojęcia, które będą potrzebne przy rozwiązaniu
- Zapisz zależności między występującymi danymi
- Wracaj do tekstu, jeśli opis sytuacji zadaniowej jest niekompletny
- Zaplanuj rozwiązanie, pamiętaj o różnych sposobach
- Zrealizuj swój plan
- Sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia warunki zadania
Spróbuj swoich sił w naszym quizie:
JK