Konkurs na symbol narodowy
Głowa przypominająca kształtem kwiat, twarz zwrócona ku niebu, włosy związane kokardą - tak wygląda nowy wizerunek Marianny, symbolu narodowego Francji. Od przyszłego roku rysunek będzie powielany na znaczkach pocztowych.
Na konkurs, ogłoszony w grudniu ubiegłego roku przez francuską pocztę, wpłynęło 50 tys. rysunków, z których jury wybrało 100, a następnie Francuzi wybrali w głosowaniu 10 z nich. Zwycięski projekt, dzieło 49-letniego ilustratora Thierry'ego Lamouche'a, wybrał prezydent Jacques Chirac.
Nowy znaczek będzie sprzedawany w 3 miliardach egzemplarzy rocznie. Francuska poczta emituje każdego roku 3,5 miliarda znaczków, w tym 2,9 miliarda z wizerunkiem Marianny.
Od 15 do 31 lipca w galerii Zgromadzenia Narodowego będzie otwarta wystawa prezentująca znaczki z Marianną, jakie powstały od 1849 roku. Wcześniejsze wizerunki Marianny oparte były na postaciach najsłynniejszych francuskich aktorek, m.in. Brigitte Bardot i Catherine Deneuve.