Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Odbiorą Dar?

Naszym żaglowcom szkolnym nie sprzyjają wiatry. "Pogoria" straciła maszty. A "Darowi Młodzieży" grozi abordaż.

O "Dar Młodzieży", jeden z najpiękniejszych i największych żaglowców świata, spór zaczął się przed rokiem. Podczas spotkania z rektorami w Warszawie Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, oraz radca ministra Iwona Bartólewska zakomunikowały rektorowi gdyńskiej Akademii Morskiej prof. Józefowi Lisowskiemu, że "Dar", jako statek Skarbu Państwa, nie należy do uczelni i powinien służyć także m.in. prywatnej szkole morskiej działającej w Gdyni. Ministerstwo Infrastruktury nadzoruje gospodarkę morską, także państwowe uczelnie morskie. Rektor próbował oponować.

"Dar" wybudowano w gdańskiej Stoczni im. Lenina w 1982 r. według projektu polskiego inżyniera Zygmunta Chorenia (jest on także projektantem "Pogorii"). Na tę budowę składała pieniądze zwłaszcza polska młodzież, ale środki pochodziły też z innych składek społecznych. Kiedy rozpoczynano zbiórkę pieniędzy, był już schyłek epoki Gierka, właściwie jej konwulsje: w listopadzie 1977 r. młodzież Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni zaapelowała o pomoc w budowie nowego żaglowca dla uczelni. Jak na owe czasy przystało, z apelem wystąpiła Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza SZMP. - Zbieraliśmy pieniądze i budowaliśmy ten statek dla Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, gdyż poprzedni statek szkolny "Dar Pomorza" szykował się do odmeldowania ze służby ze względu na wiek - wspomina Lechosław Bar, wtedy mechanik i szef zakładowej ZSMP w Polskich Liniach Oceanicznych, absolwent WSM w Gdyni. To właśnie Bar rzucił hasło i rozpoczął akcję zbierania pieniędzy na budowę "Daru Młodzieży" wśród młodych pracowników PLO oraz załóg pływających pod polską banderą, handlową i pasażerską. Jak odnotowały kroniki: "pierwszy odpowiedział 8-tysięcznik "Zamość", którego załoga zgromadziła 63 dolary USA i 10 marek RFN".

Polityka

Zobacz także