Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Powrót uczniów do szkół. Jest projekt rozporządzenia

Uczniowie klas I–III szkół podstawowych na terenie całego kraju powrócą do nauki w szkole 4 maja - mówi projekt rozporządzenia opublikowanego przez Rządowe Centrum Legislacji. Uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych będą uczyć się hybrydowo od 17 maja.

Mierzenie temperatury przed wejściem do szkoły
Mierzenie temperatury przed wejściem do szkoły/Piotr Molecki/East News

Mowa o rozporządzeniu ministra edukacji i nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które ma wejść w życie 3 maja br.

Z projektu rozporządzenia wynika, że po długim weekendzie majowym, od 4 maja, uczniowie klas I-III szkół podstawowych na terenie całego kraju powrócą do nauki w szkole. Od tego dnia szkoły podstawowe będą również prowadzić działalność opiekuńczo-wychowawczą dla uczniów w świetlicy.

Z kolei od 17 maja uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego przejdą na naukę w tzw. systemie hybrydowym.

"System ten polega na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że nie więcej niż 50 proc. uczniów realizuje te zajęcia w szkole, placówce lub centrum oraz co najmniej 50 proc. uczniów realizuje te zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dyrektor ww. szkoły, placówki lub centrum ustala harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z ww. podziałem, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia" - czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Opisana kwestia praktyk zawodowych

Według projektu systemu hybrydowego nie stosuje się do zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu, które odbywają się na dotychczasowych zasadach, tj. dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego mogą zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 16 godzin tygodniowo.

Dokument dopuszcza prowadzenie praktyk zawodowych stacjonarnie, w miejscu ich prowadzenia. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) mogą być prowadzone stacjonarnie również u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów lub słuchaczy - zaznaczono.

W projekcie również o zajęciach sportowych

Projekt precyzuje też kwestie prowadzenia zajęć sportowych w szkołach podstawowych w klasach IV-VIII o takim profilu. Zajęcia sportowe mają być realizowane na podstawie programów szkolenia na miejscu lub "z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wyłącznie w zakresie, w jakim z programu szkolenia wynika możliwość ich realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik."

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia napisano, że od 31 maja planowany jest powrót do szkół wszystkich uczniów i słuchaczy w mury placówek edukacyjnych na zasadach obowiązujących przed okresem epidemii.

W środę szef MEiN Przemysław Czarnek powiedział, że "dane epidemiczne napawają nas optymizmem." 

- Możemy powiedzieć, że już w maju szkoły ruszą pełną parą, po miesiącach pracy zdalnej, zgodnie z naszymi zapowiedziami. I tutaj zachęcamy dyrektorów i nauczycieli, aby ten ostatni miesiąc w tym roku szkolnym był czasem odbudowy relacji z rówieśnikami, odbudowy poczucia wspólnoty. Czasem powrotu do normalności. Dla wielu uczniów, a także rodziców, ostatnie miesiące to trudny czas, wielu z nich musiało się zmierzyć ze skutkami pandemii, niektórzy stracili kogoś bliskiego. Dlatego tak ważne jest, aby pomóc uczniom - podkreślił Czarnek.

PAP

Zobacz także