Polscy naukowcy wytropili groźny gen

Prof. Cezary Cybulski i prof. Jan Lubiński, naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, odkryli mutację genu, który zwiększa ryzyko raka piersi - donosi "Rzeczpospolita".

Polscy badacze odkryli nowy gen RECQL w oparciu o projekt Narodowego Centrum Nauki realizowany we współpracy z uniwersytetami w Toronto i Montrealu.

Ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet, które są nosicielkami tej mutacji wynosi ponad 50 proc, jeśli w rodzinie były przypadki zachorowań na ten nowotwór. Problem dotyczy nawet 20 tys. Polek.

Jak donosi pismo "Nature Genetics", mutację wykryto również w populacji franko-kanadyjskiej. Więc prawdopodobnie mutacje genu RECQL powodują raka piersi w wielu grupach etnicznych na świecie.

Prof. Cezary Cybulski zwraca uwagę, że jeśli kobieta jest nosicielką tej mutacji, to istnieje ryzyko wystąpienia u niej także innych rodzajów nowotworów. "Uszkodzenia genetyczne są odziedziczone i obecne we wszystkich komórkach organizmu. Naprawa mutacji może być bardzo trudna, o ile w ogóle możliwa" - ocenia.

Więcej na ten temat w "Rzeczpospolitej"