LeGuin zyskała sławę wydaną w 1969 r. powieścią "Lewa ręka ciemności" ("The Left Hand of Darkness"), która w tym samym roku zdobyła nagrody Hugo i Nebula, jedne z najbardziej cenionych wśród twórców literatury fantastyczno-naukowej. Powieść podejmuje jeden z ulubionych tematów pisarki, opisując fikcyjne społeczeństwo przyszłości, którego członkowie są zarówno mężczyznami jak i kobietami. Ukazuje również zagrożenia ze strony tyranii, przemocy i konformizmu. W 2014 r. pisarka zdobyła honorową nagrodę National Book Award. W wygłoszonym wówczas przemówieniu ostrzegała, aby kryterium zysku nie decydowało tym, co jest dobrą literaturą. Często krytykowała "komercyjną machinę bestsellerów i nagród", mimo że w 1997 r. była w finale kandydatów do jednego z najwyższych wyróżnień w świecie literatury - Nagrody Pulitzera. Było to osiągnięcie bardzo rzadkie dla twórcy literatury fantastyczno-naukowej. Najważniejsze dzieła LeGuin należą do trzech cykli: "Ekumena" (Ekumen), "Ziemiomorze" (Earthsea) i "Kotolotki" (Catwings). Książki z serii "Ziemiomorze" osiągnęły wielomilionowe nakłady i przetłumaczono je na 16 języków. Le Guin urodziłą się w Berkeley, w Kalifornii 21 października 1929 r. Wspominała, że miała szczęśliwe dzieciństwa, mimo że przypadło ono na czas Wielkiego Kryzysu. Letnie wakacje zawsze spędzała na łonie przyrody, poza miastem. Interesowała się literaturą od wczesnej młodości. Już w wieku 11 lat próbowała publikować, ale jej propozycje zostały wówczas odrzucone przez wydawnictwo Amazing Stories. Jej najwcześniejsze utwory fantastyczno-naukowe, z których kilka znalazło się w "Opowieściach orsiniańskich" (Orsinian Tales) i "Malafrena", były opowieściami o fikcyjnych krainach wyobraźni. Do swych zainteresowań literaturą fantastyczno-naukową powróciła na początku lat 60. ub. wieku, kiedy zaczęła regularnie pisać i publikować. W późniejszych latach Le Guin interesowała się również filmem i muzyką. W 1979 r. współpracowała przy filmowej adaptacji swojej książki "The Lathe of Heaven". W prawie wszystkich utworach fantastyczno-naukowych Ursuli Le Guin widać silny wpływ nauk społecznych, głównie socjologii i antropologii kulturowej, co umieszcza je w subkategorii znanej jako "soft science fiction". Autorka często używa motywu kultur pozaziemskich po to, by wypowiedzieć się o kulturze ludzkiej w ogólności ze szczególnym uwzględnieniem roli płci. Le Guin aktywnie uczestniczyła w ruchu feministycznym. Pisarka zawsze protestowała przeciwko zaszufladkowaniu jej jako wyłącznego twórcy książek fantastyczno-naukowych. "Wiem, że zawsze nazywa się mnie 'pisarką sci-fi'. Każdy chce wtłoczyć mnie do jednego pudełka, podczas gdy w istocie przebywam w wielu" - powiedziała w jednym z wywiadów.