Od katastrofy Titana na jaw wychodzą kolejne informacje na temat problemów związanych z komercyjną łodzią podwodną, którą jej twórca, Stockton Rush, zabierał bogatych klientów na wycieczki do wraku Titanica. Katastrofa Titana. BBC pokazała film z problemami technicznymi łodzi Teraz brytyjskie media przypominają wcześniejsze wyprawy Titana. W filmie dokumentalnym wyemitowanym przez BBC w 2022 r. widać, jak w kluczowym momencie misji, około 300 metrów przed wrakiem Titanica, pilot Scott Griffith utracił panowanie nad łodzią. Titan nagle zaczął kręcić się w niekontrolowany sposób wokół własnej osi i nie był w stanie ruszyć ani w dół, ani w górę. Na nagraniu z wnętrza łodzi widać załogę Titana, która stara się zrozumieć, skąd wziął się nagły problem z silnikami. - Nie mam pojęcia, co się dzieje - mówi szczerze pilot. Na filmie zrealizowanym przez BBC widać, jak znajdujący się na statku-matce Rush pomógł załodze batyskafu w przeprogramowaniu kontrolera. Pozwoliło to na dokończenie podwodnej wycieczki. Klej spajający kadłub przypominał "masło orzechowe" Brytyjskie oraz amerykańskie media ujawniają w ostatnich dniach po katastrofie kolejne zaniedbania firmy OceanGate, jakich dopuszczono się w trakcie budowy Titana. Osoby blisko związane ze Stocktonem Rushem twierdzą, że miał on luźne podejście do kwestii bezpieczeństwa. W filmie z 2018 r. na kanale OceanGate na YouTube Rush nadzorował łączenie tytanowego pierścienia z kadłubem łodzi wykonanym z włókna węglowego. Powiedział, że klej mocujący oba te elementy był "bardzo gruby, więc nie przypominał kleju Elmer’s". "Jest jak masło orzechowe" - stwierdził. Na nagraniu zarejestrowano słowa Rusha, że projekt konstrukcji łodzi jest "dość prosty". Szef OceanGate przyznał jednak, że "jeśli go (projektu - red.) zepsujemy, nie ma zbyt wiele szans na naprawę". Eksperci i byli pracownicy OceanGate informowali Rusha, że łódź podwodna Titan — w tym jej klej i kadłub z włókna węglowego — wydaje się niewystarczająco bezpieczna i może zapaść się pod ciśnieniem oceanu. Rush jednak wskazywał na "innowacyjność" jako powód eksperymentalnego projektu łodzi. I twierdził, że właśnie dlatego nigdy nie sprawdzono jej pod kątem zgodności ze standardami branżowymi. Katastrofa Titana Przypomnijmy, że dramat związany z łodzią Titan firmy OceanGate rozegrał się 18 czerwca. Grupa pięciu osób rozpoczęła zanurzanie w celu zobaczenia na własne oczy wraku Titanica. Legendarny statek od czasów katastrofy znajduje się na głębokości około 3,8 tys. metrów. Po około 90 minutach od zanurzenia załoga straciła kontakt z osobami na powierzchni. Wcześniej informowano o problemach ze sterowaniem. Eksperci podkreślają, że na tak dużej głębokości łódź najprawdopodobniej implodowała, a jej załoga zginęła natychmiast. O śmierci załogi Titana, w skład której wchodzili: Stockton Rush, jeden z najbogatszych Pakistańczyków Shahzada Dawood i jego syn Suleman, brytyjski miliarder i podróżnik Hamish Harding oraz francuski nurek Paul-Henry Nargeolet, poinformowano 22 czerwca. Kilka godzin wcześniej ustalono, że nawet w najbardziej sprzyjających okolicznościach, załodze skończył się tlen. *** Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły! ***