Jak poinformowało hiszpańskie ministerstwo obrony, strona turecka przekazała część kości udowej jednej z ofiar, a także 23 pojemniki z fragmentami ciał innych osób, które zginęły w katastrofie. Z informacji hiszpańskiego ministerstwa wynika, że przekazane przez stronę turecką szczątki ofiar wypadku lotniczego zostały pochowane w czerwcu 2003 r., czyli kilka tygodni po katastrofie, w pobliżu miejsca zdarzenia. Nie zostały one oddane rodzinom w Hiszpanii podczas pierwszej ekshumacji, przeprowadzonej na przełomie maja i czerwca 2003 r. Przedstawiciel ministerstwa obrony w Madrycie wyjaśnił, że środowe przekazanie fragmentów ciał katastrofy było efektem zakończonej w pobliżu miejsca wypadku ekshumacji, w której uczestniczył konsul Hiszpanii. Hiszpański Krajowy Sąd Karny i Administracyjny (Audiencia Nacional) poinformował w środę, że przekazane przez stronę turecką fragmenty ciał ofiar przejdą w najbliższych dniach w Stambule badania służące ich identyfikacji. “Powtórzenia tych badań należy się spodziewać ponownie po przetransportowaniu ich do Hiszpanii" - poinformowała Audiencia Nacional. Kluczowy raport W styczniu 2017 r. hiszpańska Rada Państwa opublikowała raport przyznający rację rodzinom ofiar katastrofy, największej w historii hiszpańskiego lotnictwa wojskowego. W dokumencie wskazano na słuszne zarzuty dotyczące m.in. nieprawidłowości w kontraktowaniu zagranicznych załóg obsługujących loty hiszpańskich żołnierzy na misje pokojowe, a także na słaby stan techniczny maszyn. Raport potwierdził też zaniedbania oraz błędy ze strony tureckich oraz hiszpańskich urzędników podczas identyfikacji ciał katastrofy w 2003 r. Część z nich została przekazana niewłaściwym rodzinom. Zakończona w środę ekshumacja jest konsekwencją zgłoszenia przez władze Turcji w maju 2018 r., że na terenie miejsca wypadku znaleziono ludzkie szczątki, w tym część kości udowej jednej z ofiar katastrofy. Katastrofa z 2003 roku Do tragedii doszło 26 maja 2003 r. w czasie lotu z powracającą z misji w Afganistanie grupą 62 hiszpańskich żołnierzy z bazy wojskowej w Saragossie. W katastrofie śmierć poniosła też 13-osobowa załoga składająca się z 12 Ukraińców i Białorusina. Bezpośrednim powodem katastrofy było uderzenie przez podchodzącą do lądowania maszynę w zbocze góry w pobliżu Trabzonu. Samolot miał wylądować w tureckim mieście w celu uzupełnienia paliwa. Marcin Zatyka