Według chińskiego ministerstwa kolei czas podróży pomiędzy dwoma najważniejszymi miastami w Państwie Środka ulegnie skróceniu z 13 do 5 godzin. Pociągi, które pojawią się na tej trasie będą osiągały prędkości rzędu 350 km/h. Szybka kolej to pierwszy z ambitnych planów modernizacji chińskiej sieci kolejowej. Na ten cel rząd zamierza przeznaczyć do 2020 roku 250 mld dolarów. Dzięki budowie nowego połączenia, które ma rocznie przewozić 80 mln pasażerów, dotychczasowa linia Pekin-Szanghaj skupi się na obsłudze tylko składów towarowych. Pomysł superszybkiej kolejki pojawił się już w 1994 roku. Miał zostać zrealizowany przed igrzyskami olimpijskimi w Pekinie w 2008 roku, ale ze względu dyskusje na temat technologii i wykonawców realizacja odsunęła się w czasie. Rządowa komisja zajmująca się rozwojem narodowym dała projektowi zielone światło w zeszłym miesiącu, ale pod warunkiem, że zostanie on w większości zrealizowany w oparciu o chińską technologię. Równocześnie potwierdzono doniesienia o rozpoczęciu w tym roku budowy drugiej szanghajskiej linii szybkiej kolei magnetycznej (MAGLEV). Koszt przedsięwzięcia oszacowano na ponad 4 mld dolarów.