- Zaapelowaliśmy do mieszkańców tej wyspy, by każdy kawałek metalu, który znajdą, przekazali natychmiast policji. Najbardziej istotna jest dla nas metalowa, zębata tarcza, przypominająca część ze skrzyni biegów samochodu - powiedział Bob Kells z australijskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Transportu. Dodał, że właśnie ten fragment silnika mógł spowodować awarię silnika samolotu australijskich linii. - Musimy znaleźć tę część, by mieć pełną jasność w tej kwestii - stwierdził Kells. W czwartek A380 linii Qantas z 466 osobami na pokładzie, tuż po starcie z Singapuru, miał poważne problemy z silnikiem, który w ich efekcie rozpadł się. Kawałki konstrukcji spadły z wysokości 2000 metrów na indonezyjską wyspę Batam. Maszyna na trzech silnikach zawróciła do Singapuru i tam lądowała awaryjnie. Dzień później sytuacja powtórzyła się z Boeingiem 747 tych samych linii. Obie maszyny wyposażone są w silniki brytyjskiego Rolls Royce'a. Linie Qantas: To nie był sabotaż Australijskie linie lotnicze Qantas wykluczyły możliwość, by przyczyną poważnych uszkodzeń w dwóch maszynach był sabotaż. - To były techniczne awarie - powiedział w sobotę szef linii Alan Joyce. W ostatnich dniach dwa samoloty linii Qantas - Airbus A380 i Boeing 747-400 - miały niemal identyczne problemy z silnikami i musiały w ich efekcie awaryjnie lądować w Singapurze. W A380 tuż po starcie eksplodował jeden z czterech silników, którego szczątki spadły na ziemię, natomiast w Boeingu, także zaraz po starcie, jeden z silników stanął w płomieniach. - To czysty przypadek. Nie wierzymy w sabotaż. Po prostu to były awarie - zapewnił Alan Joyce. Oba samoloty są napędzane przez silniki koncernu Rolls Royce. Brytyjska firma, tak jak Qantas, nie widzi związku między oboma przypadkami. Oficjalnie jednak rzecznik Rolls Royce'a nie chciał komentować wydarzeń. Powiedział tylko, że trwa ustalanie przyczyn awarii. Szef Qantasu, linii, które cieszą się opinią jednych z najbardziej bezpiecznych na świecie, jest przekonany, że awarię silników spowodowała wada materiału lub błąd konstrukcyjny.