Powołując się na dane portali śledzących ruch okrętów, TASS podaje, że Akademik Czerski jest obecnie w rejonie portu Mukran, czyli terminalu promowego koło Sassnitz. W tym porcie znajduje się terminal logistyczny projektu budowy Nord Stream 2. Przechowywane są tam m.in. rury używane do układania gazociągu. W terminalu tym znajduje się także rosyjska barka Fortuna, którą wcześniej również wymieniano w kontekście prac przy układaniu Nord Stream 2. Niemniej, wskazywano, że Fortuna nie jest wyposażona w system dynamicznego pozycjonowania, umożliwiający bardzo precyzyjne manewrowanie. Obecność tego systemu jest warunkiem prowadzenia prac w wodach terytorialnych Danii. O tym, że brakujący odcinek Nord Stream 2 może ułożyć Akademik Czerski mówił wcześniej minister energetyki Rosji Aleksandr Nowak. Jednostka w lutym tego roku rozpoczęła rejs z Nachodki na Dalekim Wschodzie Rosji, opłynęła Afrykę i przez Ocean Atlantycki dotarła na Morze Bałtyckie. 3 maja jednostka dotarła w okolice Kaliningradu, a 7 maja wypłynęła w kierunku Rugii. Rządowa "Rossijskaja Gazieta" prognozowała w połowie kwietnia, że Akademik Czerski przejdzie modernizację w Kaliningradzie bądź Petersburgu. Celem takiej modernizacji miałoby być przystosowanie do układania rur o średnicy 1220 mm, z których składa się Nord Stream 2. Pod koniec grudnia 2019 roku prezydent USA Donald Trump podpisał ustawę o budżecie Pentagonu na rok 2020. Zapisano w niej m.in. sankcje wobec firm budujących Nord Stream 2. Z Bałtyku odpłynęły w grudniu specjalistyczne jednostki szwajcarskiej firmy Allseas, które pracowały przy układaniu rur po dnie morskim. Rosyjski koncern Gazprom zapowiedział, że strona rosyjska samodzielnie ukończy budowę. Dotąd zbudowano 93 proc. Nord Stream 2. Jego ukończenie wymaga ułożenia na dnie morskim 160 km dwóch nitek rurociągu. Z Moskwy Anna Wróbel