Czesi rozważają wprowadzenie nowego połączenia kolejowego do miasta Jesionik (cz. Jesenik). Trasa miałaby składać się z tunelu, podwójnych szyn kolejowych, a same składy miałyby osiągać prędkość do 150 km/h. Przedstawiciele regionu ołomunieckiego zaprezentowali projekt tamtejszemu burmistrzowi i jak podkreślili, "starano się, aby było to proste połączenie". Przejazd trasą Szumperk - Jesionik miałby zająć 30 minut, z kolei pokonanie dystansu na odcinku Ołomuniec - Jesenik około 55 minut. - Gdyby nasze plany zostały wdrożone, bylibyśmy w Jeseniku godzinę wcześniej niż dziś - mówił jeden z przedstawicieli firmy, która zajęła się projektem. Czechy: Plany wprowadzenia nowych tras. Pociągi bezpośrednio do Polski? Co więcej, gdyby tamtejsze władze zdecydowały się na nowe rozwiązania, można byłoby dojechać bezpośrednio do granicy z Polską. Podróżujący jechaliby z Zabrehu przez Szumperk - gdzie powstałby dwutorowy odcinek - i Jesionik, a następnie docieraliby do naszego kraju - podaje portal denik.cz. "Z Petrowa, oprócz istniejącej trasy przez wsie, po której kursowałyby pociągi, wybudowana zostałaby linia o nowym torze dla transportu dalekobieżnego. Prowadziłaby na wschód od miasta Terezin i Wielkich Losin" - tłumaczy portal. Czesi chcą iść o krok dalej i planują budowę siedmiokilometrowego tunelu biegnącego pod przełęczą Czerwonogórską. Projektujący trasę podali, że tunel miałby być dwutorowy, aby można było zamienić szyny w razie jakiegoś wypadku oraz w przypadku zagrożenia, każda z tras mogłaby pełnić funkcję drogi ewakuacyjnej. Siedmiokilometrowy tunel kolejowy. Inwestycja warta miliony Portal zdopravy.cz dodaje, że budowa tunelu miałaby wynieść 19 miliardów koron czeskich, co w przeliczeniu na polską walutę daje 3,6 miliarda złotych. Okazuje się, że rozważania nad inwestycją trwały już w przeszłości, wówczas zalecono badanie terenu, aby sprawdzić, czy jest to możliwe do wykonania. "O budowie tunelu pod przełęczą Czerwonogórską mówi się już od lat 90. XX wieku" - informuje portal i dodaje, że wtedy skupiano się jedynie na trasie dla samochodów, nie pociągów. *** Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!