Według ustaleń brytyjskiej komisji, statek nie powinien znaleźć się w groźnej cieśninie Pentland - tymczasem wpłynął do tego akwenu za szybko i źle trafił w okienko pogodowe. Brytyjczycy wskazują, że Cemfjord powinien czekać przed cieśniną na poprawę warunków pogodowych. Według tez raportu, gdyby załoga poczekała około półtorej godziny, katastrofy można by uniknąć. Sama bezpośrednia przyczyna zatonięcia opisana jest jako wywrócenie się statku do góry dnem wskutek fatalnych warunków pogodowych. Wywrócony dziobem do góry statek "Cemfjord" został zauważony 3 stycznia 2015 roku przez załogę płynącego do Szkocji promu pasażerskiego. Statek płynął z ładunkiem dwóch tysięcy ton cementu. Przed katastrofą załoga nie wysłała żadnego sygnału alarmowego. Na pokładzie jednostki, dowodzonej przez polskiego kapitana, było osiem osób. Kapitan miał wieloletnie doświadczenie zawodowe. Czterech członków załogi pochodziło z Trójmiasta, dwóch z zachodniego Pomorza, a jeden ze środkowej Polski. Ósmym członkiem załogi był Filipińczyk. Kuba Kaługa