Misja, którą zaproponował Hunt, miałaby zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz. W piątek na tym morskim szlaku doszło do przejęcia przez irańską Gwardię Rewolucyjną brytyjskiego tankowca Stena Impero. Do tej pory - jak informował we wtorek Reuters - pomysł Hunta wsparły: Francja, Włochy, Holandia i Dania. Według agencji zainteresowanie inicjatywą wyraziły: Hiszpania, Niemcy, Szwecja i Polska. W środę resort spraw zagranicznych podał na Twitterze: "Polska uważnie przygląda się propozycji UK utworzenia misji wojskowej w cieśninie Ormuz". Jednocześnie zaznaczono, że jak "dotychczas MSZ RP nie informowało o gotowości wsparcia tej propozycji". Według agencji Reutera szczegóły propozycji Hunta Brytyjczycy przekazali unijnym dyplomatom podczas spotkania w Brukseli, zastrzegając, że "nie dotyczy ona bezpośrednio UE, NATO oraz USA". Misja morska ma być prowadzona przez wspólne dowództwo brytyjsko-francuskie. Napięcia na linii Teheran-Londyn W ostatnich dniach doszło do wzrostu napięcia na linii Teheran-Londyn. W piątek irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła brytyjski tankowiec Stena Impero w pobliżu cieśniny Ormuz. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga są przetrzymywani obecnie w Iranie. Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek naruszył sankcje UE nałożone na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne. Głos wiceszefa MSZ Iranu Wiceszef irańskiego MSZ Abbas Aragczi oświadczył we wtorek w Paryżu, że Iran zapewni bezpieczeństwo żeglugi w Zatoce Perskiej. "Iran dołoży wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo w regionie, a w szczególności w cieśninie Ormuz i nie dopuści do żadnych zakłóceń w żegludze na tym obszarze" - powiedział Aragczi we francuskim MSZ. Mająca w najwęższym miejscu 33 km cieśnina Ormuz to najważniejsza droga transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki. Mimo regionalnych konfliktów przepływa nią blisko jedna piąta światowego zapotrzebowania na ten surowiec.