Przeciwnicy pomysłu z Centrum Edukacji Konsumenckiej wyjaśniają, że trudno to uznać za oddanie hołdu, skoro twórca współczesnej indyjskiej państwowości zasłynął z zamiłowania do prostoty. Tymczasem grawerowane pióra z limitowanej serii wykonano ze srebra i złota. Jesienią zeszłego roku przedstawiciele Centrum złożyli w sądzie pozew. Argumentowali, że pióro stanowi pogwałcenie przepisu indyjskiego z 1950 r., zakazującego niewłaściwego wykorzystania emblematów i nazw. Zanim sąd nie wyda wyroku, miejscowy dystrybutor unikatowych piór - firma International Trading Private Limited - zobowiązał się do wstrzymania sprzedaży. Na serię składa się zaledwie 241 piór. Do każdego dołącza się 8-metrową złotą nić, którą można owinąć wokół przyboru. Ma ona symbolizować bawełnę i wrzeciono, wykorzystywane przez Gandhiego do wyrobu ubrań. Od październikowej premiery w Indiach sprzedano 42 pióra z 70 przeznaczonych na ten kraj. Praprawnuk Mahatmy Tushar Gandhi aprobuje pomysł niemieckiej firmy. Jego organizacja charytatywna otrzymała od Montblanc datek w wysokości 145 tys. dolarów, a od sprzedaży każdego pióra producent odprowadza na jej konto dodatkowo od 200 do 1000 dolarów. Autor: Anna Błońska