Portugalia. Rekordowy szkielet dinozaura znaleziony w ogródku

W ogródku jednego z domów w Portugalii odnaleziono szkielet dinozaura. Według naukowców może to być największy dinozaur, jaki kiedykolwiek został odkryty w Europie. Jego wiek szacowany jest na 150 milionów lat.

W 2017 roku pewien mieszkaniec miasta Pombal w centralnej Portugalii odnalazł w swoim ogródku fragmenty skamieniałych kości. Mężczyzna powiadomił o swoim odkryciu badaczy z Uniwersytetu Lizbońskiego.

Na początku sierpnia 2022r. na miejsce znaleziska weszli paleontolodzy. Okazało się, że odnalezione w ogródku kręgi i żebra należały do brachiozaura, roślinożernego dinozaura z rodzaju zauropodów.

Największe zwierzęta na Ziemi

Zauropody były największymi ze wszystkich dinozaurów i największymi zwierzętami lądowymi, jakie kiedykolwiek żyły na Ziemi.

- To niezwykłe znaleźć wszystkie żebra takiego zwierzęcia, a co dopiero w takim układzie, zachowującym ich oryginalną pozycję anatomiczną - powiedziała Elisabete Malafaia, badaczka z Uniwersytetu w Lizbonie.

Wielkość kości znalezionych w ogrodzie sugeruje, że dinozaur miał 12 metrów wysokości i 25 metrów długości. Według naukowców może to być największy dinozaur, jaki kiedykolwiek został odkryty w Europie. Szkielet znaleziono w skałach osadowych górnej jury, co sugeruje, że ma około 150 milionów lat.

Ze względu na naturalną pozycję, w której znaleziono szkielet, naukowcy mają nadzieję, że podczas dalszych wykopalisk uda im się odkryć więcej części tego samego dinozaura.

Brachiozaury były jednymi z dinozaurów "wskrzeszonych do życia" przez naukowców w słynnym filmie Stevena Spielberga "Park Jurajski".