Nie oznacza to jednak, że posiadacze starych, czasem jeszcze papierowych dokumentów muszą je wymieniać. Zachowają one ważność do 2033 r., kiedy to w krajach UE powinny obowiązywać już tylko nowe plastikowe prawa jazdy, zgodne z europejskimi standardami. Nowe prawa jazdy trzeba będzie jednak wymieniać co 10 do 15 lat, a w przypadku praw jazdy na autobusy i ciężarówki - co pięć lat, aby zapewnić, że fotografie oraz zabezpieczenia dokumentów będą aktualne. Nowe dokumenty będą lepiej zabezpieczone Jak przekonuje komisarz UE ds. transportu Siim Kallas, nowe dokumenty będą lepiej zabezpieczone przed fałszerstwami, a przez to przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Jednakowe oznakowanie znacznie ułatwi też pracę policji. - Obecnie policja drogowa w Europie musi być w stanie rozpoznać ponad 100 różnych modeli papierowych i plastikowych praw jazdy. Czasem fotografie na dokumentach są całkiem przestarzałe, kategorie praw jazdy są niejasne, a same dokumenty - łatwe do podrobienia. Fałszywe prawo jazdy jest zaś "licencją na zabijanie", dlatego potrzebujemy dokumentów, które będą czytelne, zrozumiałe, ale trudne do podrobienia - powiedział Kallas. W części krajów UE już od dawna wydawane są zgodne z nowymi standardami plastikowe prawa jazdy. W określonych rubrykach tych dokumentów zawarte są podstawowe informacje, jak nazwisko i imię posiadacza, kraj wydania dokumentu, czy okres jego ważności. Z kolei na odwrocie widnieją jednolite w całej UE symbole kategorii pojazdów, które może prowadzić posiadacz dokumentu. Chociaż dyrektywa o europejskich dokumentach prawa jazdy została przyjęta już w 2006 r., to wiadomo, że trzy państwa - Francja, Belgia i Cypr - o kilka miesięcy spóźnią się z jej wdrożeniem. Celem poprawa bezpieczeństwa na drogach Poza nowym prawem jazdy dyrektywa wprowadza również inne przepisy, których celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Prawo jazdy na motocykle z reguły będzie można uzyskać dopiero po ukończeniu 24 lat, a nie 21, jak było do tej pory. UE zaleca też 16 lat jako minimalny wiek dla posiadaczy uprawnień na jazdę motorowerem. We wszystkich krajach Unii kandydaci do uzyskania prawa jazdy na motorower będą musieli zdawać egzamin teoretyczny - informuje KE. Nowe regulacje wprowadzają mechanizm wymiany danych Nowe regulacje wprowadzają też mechanizm wymiany podstawowych danych o posiadaczach dokumentów prawa jazdy pomiędzy krajami członkowskimi. To pozwoli m.in. ograniczyć nadużycia mające miejsce w sytuacjach, gdy osoba, która straciła prawo jazdy w jednym państwie UE, stara się o wydanie dokumentu w innym. Urzędnicy KE podkreślają jednak, że kary i punkty za wykroczenia drogowe, zebrane w jednym państwie, nie będą przenoszone w przypadku wydania prawa jazdy w innym państwie. Unijna dyrektywa wprowadza też minimalne standardy dotyczące kwalifikacji i szkolenia egzaminatorów na prawo jazdy. Jakość ich pracy powinna być systematycznie kontrolowana i powinni oni systematycznie się dokształcać.