Reklama

Reklama

Niemcy: Tysiące mostów to ruina

Niemiecka spółka odpowiedzialna za utrzymanie autostrad ostrzegła, że w RFN co najmniej 3000 mostów wymaga pilnej naprawy, bo są "w niezadowalającym" stanie. To ponad 10 procent spośród wszystkich mostów autostradowych w kraju. W czerwcu z powodu fatalnego stanu zamknięty został most Salzbachtal koło Wiesbaden.

W czerwcu ponad 300-metrowy most Salzbachtal na autostradzie A66 w Hesji musiał zostać zamknięty z powodu wykrycia poważnych uszkodzeń przęseł w okolicy jego filarów. Po tej sytuacji Autobahn GmbH, która jest odpowiedzialna za utrzymanie autostrad, przeprowadziła inwentaryzację mostów. Zwrócono uwagę, że Salzbachtalbrücke to tylko "wierzchołek góry lodowej". Podupadła infrastruktura rozciąga się na terenie całego kraju.

Ponad 10 proc. mostów w złym stanie

- Około 3000 mostów jest w niedostatecznym i niezadowalającym stanie. Bardzo nas to niepokoi - powiedział w rozmowie z "Welt am Sonntag" Stephan Krenz, dyrektor zarządzający Autobahn GmbH. Ta nowa państwowa firma zajmująca się autostradami w Niemczech domaga się zwiększenia nakładów finansowych na renowację uszkodzonych mostów autostradowych.

Reklama

To ponad dziesięć procent z około 27 tys. mostów tego typu. Stephen Krenz zażądał dodatkowych funduszy oraz zmiany ustawy o planowaniu przestrzennym: "Potrzebujemy znacznie więcej pieniędzy na remont mostów autostradowych". Do tej pory było to około miliarda euro rocznie.

- Musimy działać znacznie szybciej, a do tego potrzebujemy uproszczonych pozwoleń na budowę nowych obiektów - dodał Krenz. Obecnie, jeśli planowany nowy most znacznie odbiega od istniejącego, trzeba przejść przez cały proces planowania.

Najgorsza sytuacja na zachodzie kraju

Krenz dodał, że podupadła infrastruktura rozciąga się na cały kraj, od mostów nad Renem na zachodzie, przez mosty w dolinach w niskich pasmach górskich Hesji, po mosty na autostradzie miejskiej (A100) w Berlinie. Według niego ogólnie istnieje podział wschód-zachód. Na wschodzie wiele mostów jest nowszych, na zachodzie stan jest często gorszy.

- Ocena stanu mostów była wcześniej sprawą krajów związkowych; inaczej się wówczas tym zajmowano - powiedział szef Autobahn GmBH.

Co trzeci most w Niemczech wymaga remontu

Państwowa firma od stycznia odpowiada za planowanie, budowę i eksploatację wszystkich autostrad w Niemczech. Autostrady należały wcześniej do rządu federalnego, ale za budowę i eksploatację odpowiadały kraje związkowe. Obecnie, dzięki Autobahn GmBH firmy budowlane mają mieć ten sam punkt kontaktowy, przetargi i zasady mają zostać ujednolicone, zaś projekty - pochodzić z jednego źródła. Chodzi o sieć autostrad liczącą łącznie 13 tys. kilometrów.

Redakcja Deutsche Welle Polska

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy