Raport na ten temat przedstawiła we wtorek w Berlinie sekretarz stanu w niemieckim MSZ Maria Boehmer. Zdecydowana większość Polaków (2,1 mln) uczy się niemieckiego w szkołach. Autorzy raportu zwracają uwagę na poważny problem, jakim jest zmniejszająca się w Polsce liczba uczniów - w minionych pięciu latach nastąpił spadek o 25 proc. Liczba uczących się niemieckiego w szkołach spadła w tym czasie tylko o 8 proc. - podkreśla niemieckie MSZ, współautor opracowania. 4 proc. z ogólnej liczby Polaków uczących się niemieckiego to studenci, a 2 proc. osoby dorosłe, dla których niemiecki jest przepustką do awansu zawodowego. Autorzy raportu uważają dalszy wzrost liczby uczniów niemieckiego ze względów demograficznych za postulat nierealistyczny. Placówki zajmujące się wspieraniem nauki za granicą chcą skoncentrować się na podnoszeniu poziomu nauki poprzez szkolenia nauczycieli, stypendia i innowacyjne metody nauczania. Boehmer zwróciła uwagę na niekorzystną sytuację we Francji, gdzie obecnie uczy się niemieckiego 1 mln osób. Tamtejsza minister oświaty Najat Vallaud-Belkacem zapowiedziała ograniczenie oferty języka niemieckiego w szkołach. Jej zdaniem niemiecki jest językiem elitarnym, a jego nauka pogłębia nierówności w systemie edukacyjnym. Berlin zamierza interweniować, by zapobiec wdrożeniu zmian zapowiadanych przez francuską minister. Autorzy raportu odnotowali wyraźny spadek liczby uczących się niemieckiego w Rosji. Według Instytutu Goethego przyczyną nie są ostatnie tarcia związane z konfliktem na Ukrainie, lecz reforma szkolnictwa w Rosji, wzmacniająca przyrodniczo-matematyczny profil szkół i zwiększający rolę języka angielskiego. Znaczny wzrost liczby uczniów niemieckiego odnotowano w Ameryce Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Azji, choć liczby absolutne są nadal stosunkowo niskie. W Chinach liczba uczących się zwiększyła się od 2010 roku dwukrotnie - do 117 tys. W Indiach niemieckiego uczy się 154 tys. osób, w Brazylii - 134 tys. Raport dotyczący nauki języka niemieckiego opracowywany jest co pięć lat przez MSZ, Instytut Goethego i Niemieckie Stowarzyszenie Wymiany Akademickiej DAAD.