Przyczyny odłączenia się lokomotywy, używanej m.in. do odholowywania uszkodzonych wagonów podziemnej kolejki, napraw i przewożenia sprzętu, bada specjalna komisja złożona z przedstawicieli biura ds. wypadków na kolei i operatora londyńskiej sieci metra (Transport for London). Lokomotywa odłączyła się samoczynnie od pociągu, który miała odholować, na stacji Archway i zaczęła przemieszczać się w kierunku południowym na linii Northern. Zatrzymała się dopiero po 13 minutach w pobliżu ruchliwej stacji Warren Street, gdzie nie poradziła sobie ze wzniesieniem toru. Kontrolerzy ruchu gorączkowo zabiegali o usunięcie pociągów z pasażerami, które mogłyby być na jej drodze. Motorniczym polecono, by jechali bez zatrzymywania się na stacjach. Niektóre pociągi skierowano na równoległe rozgałęzienie linii Northern. W ocenie specjalistów uniknięcie katastrofy graniczyło z cudem. Podobnego typu lokomotywy niezwłocznie wyłączono z eksploatacji. Mimo że do incydentu doszło rano, jego skutki są odczuwalne nawet wieczorem, ponieważ linię Northern częściowo wyłączono z ruchu. Linia Northern jest najstarszą linią londyńskiego metra i wymaga kosztownej modernizacji.(