"Facebook jest używany przez prawie trzy miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie siedem milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane. W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję" - powiedziała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji. Facebook to serwis społecznościowy, który pozwala zarejestrowanym użytkownikom tworzyć profile, przesyłać zdjęcia i filmy, wysyłać wiadomości i łączyć się z innymi osobami. Oferuje również usługę ogłoszeń online o nazwie Facebook Marketplace, która jest platformą dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować i sprzedawać towary. Szkodzi konkurencji? W ramach szczegółowego dochodzenia Komisja zbada szczegółowo, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych i reklamach internetowych pozwala mu szkodzić konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych. Reklamując swoje usługi na Facebooku, firmy, które również bezpośrednio konkurują z Facebookiem, mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane. Facebook może następnie wykorzystać te dane w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły. Obawy Komisji Europejskiej Po wstępnym dochodzeniu Komisja ma obawy, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. W szczególności może wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka. Zdaniem KE Facebook posiada dokładne informacje o preferencjach użytkowników na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace. Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) również wszczął dziś własne dochodzenie w sprawie wykorzystania danych przez Facebooka. Komisja Europejska podała, że będzie ściśle współpracować z CMA w tej sprawie.