Oficer, odpowiedzialny za mapy pokładowe Simone Canessa powiedział, że przed katastrofą Schettino miał na sobie kapitański mundur. Później natomiast według jego relacji, gdy trwała ewakuacja, był już w cywilnej niebieskiej koszuli. - Przebrał się, nie widać już było jego rangi - podkreślił Canessa.Schettino opuścił pokład jeszcze w trakcie ewakuacji. Oskarżony jest o doprowadzenie do katastrofy, w której zginęły 32 osoby, a także o ucieczkę z pokładu w chwili, gdy byli tam jeszcze pasażerowie i członkowie załogi. Ponadto Canessa poinformował, że gdy wycieczkowiec wpadł na skały w pobliżu wyspy Giglio, członkowie załogi nalegali, aby kapitan natychmiast ogłosił alarm na pokładzie i zarządził ewakuację. - Prosiliśmy usilnie kapitana Schettino, aby coś zrobił, by ogłosił generalny alarm, ale on mówił, żeby czekać, nie udzielał odpowiedzi - powiedział kartograf w zeznaniach przed sądem. Według jego relacji Schettino sprawiał wrażenie, że kontroluje sytuację. - Dlatego też i my, oficerowie, na początku nie bardzo nalegaliśmy - wyjaśnił. Później jednak "głośno żądaliśmy, także krzycząc, wszczęcia procedury generalnego alarmu" - dodał. Dopiero po wielu naleganiach Schettino zarządził ewakuację statku - relacjonował Canessa. Ujawnił też, że musiał pouczyć kapitana, że przed wydaniem tego rozkazu najpierw należy ogłosić alarm. W swych zeznaniach Canessa oświadczył też, że to kapitan Schettino nakazał mu przed wypłynięciem w rejs z portu w Civitavecchia zmianę kursu, by przepłynąć koło wyspy Giglio. Kapitanowi statku Costa Concordia, który jest jedynym oskarżonym w tym procesie, grozi łącznie 20 lat więzienia. Proces będzie zapewne bardzo długi. Na liście świadków, wezwanych przez oskarżenie i obronę, jest 1040 osób. W poniedziałek pierwszy oficer Giovanni Iaccarino zeznał, że już tydzień przed katastrofą w styczniu 2012 roku, podczas poprzedniego rejsu w rejonie wyspy Giglio kapitan Schettino zamierzał podpłynąć do niej blisko zgodnie z morskim zwyczajem, jaki tam panował, nazywanym "pokłonem". Wtedy jednak uniemożliwiła to pogoda. Iaccarino opowiedział również o chaosie panującym na mostku kapitańskim tuż po kolizji. Z Rzymu Sylwia Wysocka