Do zdarzenia doszło w środę przed godz. 5 rano. Pociąg towarowy CSX wykoleił się w Sandstone w Wirginii Zachodniej po tym, jak uderzył w osuwisko. Firma, do której należała maszyna zaznaczyła, że pociąg, który miał przewozić węgiel w chwili wykolejenia nie miał ładunku. Pociąg zsunął się do jednej z najstarszych rzek w Ameryce Północnej, która podlega National Park Service. Ze wstępnych ustaleń wynika, że wykoleiły się wszystkie cztery lokomotywy pociągu i dziewięć pustych wagonów z węglem. W wypadku są poszkodowane osoby. Trzech członków załogi, którzy byli wtedy w lokomotywie prowadzącej - konduktor, maszynista i stażysta maszynista - było "przebadanych i leczonych z powodu urazów nie zagrażających życiu" po tym, jak lokomotywa stanęła w ogniu - przekazała firma kolejowa, na którą powołuje się CBS News. Zaznaczono także, że nie ma zagrożenia dla społeczeństwa, a w pociągu nie znajdowały się żadne niebezpieczne materiały. USA: Wykolejenie pociągu. Wyciekła nieznana ilość oleju West Virginia Emergency Management przekazało, że publiczne systemy wodne zostały powiadomione o tym, co się stało i że trwa monitorowanie "potencjalnego wpływu na zdrowie publiczne". "Klienci nie powinni zauważyć żadnego wpływu na ich usługi w wyniku tego zdarzenia. Zdrowie i bezpieczeństwo naszych klientów jest priorytetem, a obecnie nie ma żadnych zaleceń dotyczących wody pitnej w związku z tym incydentem" - oświadczyła West Virginia American Water. Dodano, że jeśli pojawi się potrzeba wprowadzenia takowych zaleceń, społeczeństwo zostanie powiadomione. Firma kolejowa CSX zaznaczyła, że "nieznana ilość oleju napędowego wyciekła z wykolejonych lokomotyw, a środki ochrony środowiska zostaną rozmieszczone w okolicy New River". CSX wysłało jednostkę reagowania na wycieki, która będzie koordynować swoje działania z Departamentem Ochrony Środowiska Wirginii Zachodniej (WVDEP) w zakresie łagodzenia skutków i naprawy. Dodano, że gdy wszystkie elementy pociągu zostaną usunięte, z miejsca zdarzenia zostaną również zabrane skały i gleba, która miała kontakt z olejem napędowym. Wykolejenie pociągu w East Palestine Na początku lutego bieżącego roku doszło do wykolejenia pociągu w East Palestine w stanie Ohio. Wówczas jedna z największych kolei towarowych w Ameryce Norfolk Southern informowała, że z ponad 100 wagonów, 20 przewoziło niebezpieczne materiały. Nad obszarem, gdzie doszło do wykolejenia, unosił się czarny dym, a mieszkańców ewakuowano z zagrożonego terenem. Ostrzegano również, że materiały znajdujące się w wagonach mogą eksplodować. Pod koniec lutego pojawił się wstępny raport z wypadku kolejowego. Stwierdzono w nim, że załoga prowadząca maszynę "próbowała nią wyhamować". Co więcej, przekazano, że na chwilę przed tragedią pojawiła się informacja, że łożysko koła znacznie się przegrzewa - osiągnęło ono temperaturę 122 stopni Celsjusza powyżej normalnej wartości. Przewodnicząca Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu Jennifer Homendy, przekazała, że katastrofie w East Palestine "można było zapobiec". Przygotowanie końcowego raportu z katastrofy kolejowej w stanie Ohio ma zająć najprawdopodobniej od 12 do 18 miesięcy.