Biskupi zaproponowali m.in. "perspektywę inkluzyjną" nauczania religii w celu "poszanowania różnorodności", zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby społeczne oraz "przezwyciężanie fundamentalizmów". Oprócz tego uczniowie powinni nauczyć się "odpowiedzialności za ochronę osób i planety" i umieć "stawiać czoło sytuacjom wykluczenia społecznego, ubóstwa, przemocy, niesprawiedliwości oraz nierówności między kobietami i mężczyznami". Poszanowanie różnorodności Hierarchowie zaproponowali też, aby w szkołach średnich tworzyć "solidarne relacje społeczne z poszanowaniem różnorodności" i "świadomość wspólnej odpowiedzialności i wspólnej przynależności w horyzoncie Królestwa Bożego".Uczniowie powinni nauczyć się także "akceptowania tożsamości osobistej, poszanowania tożsamości innych", a także "rozwijać sensowny projekt życiowy, nabywać zdrowe nawyki, stawiać na odpowiedzialną konsumpcję, troskę o siebie i innych oraz relacje z naturą".Biskupi zachęcają również do dialogu międzykulturowego i studiowania innych religii. Jedna z propozycji zaleca "krytyczną analizę zaangażowania religii w budowanie pokoju" oraz działanie na rzecz przezwyciężania przemocy i fundamentalizmów. Ponadto uczniowie mają być uczeni "pokojowego rozwiązywania konfliktów, tworzenia środowiska współzależności, solidarności międzypokoleniowej, ekozależności, różnorodności, równości oraz pluralizmu wartości i tożsamości".W szkołach podstawowych biskupi chcą umożliwić uczniom "nabywanie kryteriów w celu analizowania i denuncjowania sytuacji marginalizacji czy nierówności między kobietami i mężczyznami". Tożsamość osobista ma być tworzona na podstawie "inspirujących biografii i opowieści biblijnych, poprzez poznawanie wybitnych postaci tradycji judeochrześcijańskiej i innych religii". Zarządzanie emocjami i rozwój własnej tożsamości Dużą wagę przywiązuje się do zarządzania emocjami, empatii wobec pokrzywdzonych i osobistej autonomii. "Konieczne jest w procesie dojrzewania docenienie wartości demokratycznych, różnorodności społecznej i religijnej, zakładając rozwój własnej tożsamości w relacji z innymi, bazując na szacunku i inkluzyjności" - napisano na stronie internetowej CEE.Abp Polak: Jesteśmy w środku kryzysu"To wszystko przy rozwijaniu własnej duchowości i uznaniu osoby Jezusa Chrystusa jako trzonu chrześcijaństwa, a Biblii jako księgi Ludu Bożego - napisał "El Mundo". " Będzie się studiowało postać Matki Bożej oraz poznawało praktyki duchowe monastycyzmu, mistycyzmu i pobożności ludowej".Do 21 października projekt ma być poddany konsultacjom społecznym, następnie zostanie opracowany tekst końcowy dla ministerstwa nauki, zgodnie z umową między Państwem i Kościołem.