W ramach II Europejskiego Tygodnia Kodowania we wtorek do Parlamentu Europejskiego przyjechały dzieci m.in. z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Belgii i Polski, by udzielić europosłom symbolicznej lekcji programowania komputerowego. Polskę reprezentowały dzieci z polskiego programu edukacyjnego "Mistrzowie Kodowania", w którego ramach uczniowie ze szkół podstawowych i gimnazjalnych uczą się programowania. A także dzieci należące do klubów CoderDojo, w których wolontariusze uczą na zajęciach pozaszkolnych, jak kreatywnie wykorzystywać komputery. Zuzię zainspirował Donald Tusk 10-letnia Zuzia należy do klubu CoderDojo w Białymstoku. - Stworzyłam aplikację "Polish your English" (Szlifuj swój angielski). Inspirowałam się tym, co powiedział Donald Tusk, że musi doszlifować swój angielski. Pomyślałam, że tak będzie śmiesznie, będzie fajnie i może więcej osób dołączy do CoderDojo - powiedziała Zuzia. Tusk użył sformułowania "I will Polish my English", gdy po wyborze na szefa Rady Europejskiej obiecywał dziennikarzom, że poprawi swoją znajomość angielskiego. Jak wyjaśniła Zuzia, dzięki jej aplikacji możemy nauczyć się pisowni słówek angielskich. - Czyli, jakbym wprowadziła słowo Zuzia, to by mi przeliterowało Z-u-z-i-a. Słowo "słońce" jest trudniejsze, gdyż w aplikacji nie ma takich znaków jak "ń". Ale chodzi o to, że uczysz się dzięki tej aplikacji literować w języku angielskim - powiedziała. Jak sama mówi, aplikacja nie jest jeszcze udostępniona dla wszystkich, ponieważ jeszcze ją udoskonala. Maciek, który ma 8 lat, uwielbia stwarzać animacje i prezentacje. Pokazał, jak można wirtualnie pokolorować postać rysunkowego kota, sprawić, żeby się poruszał i zmieniał pozycje. Jego 10-letni brat Michał z kolei specjalizuje się w tworzeniu własnych gier. Zaprojektował grę "Tour de France". 12-latek Damian wymyśla różnego rodzaju tła, tapety na pulpit komputera. Jak przekonuje, jest to bardzo łatwe, wystarczy mieć odpowiedni program. Karolina Żelazowska, która jest trenerem w programie "Mistrzowie kodowania", mówi, że program ten cieszy się ogromną popularnością wśród dzieci. - Ponad 600 polskich szkół zgłosiło się do programu w tej edycji. Dzieci mogą się nauczyć myślenia algorytmicznego. Ale także współpracy, ponieważ przy komputerze wymieniają się doświadczeniami - powiedziała Żelazowska. Ponadto - jak wyjaśniła - uczniowie w tym programie skupiają się na umiejętności tworzenia pewnych programów, aplikacji czy prezentacji w języku scratch (wirtualny język programowania). Uczą, jak kreatywnie wykorzystywać komputery - W klubach CoderDojo uczymy, jak kreatywnie wykorzystywać komputery, czyli jak zamiast oglądać obrazki - stworzyć obrazek, jak zamiast oglądać filmy - stworzyć własny film i go zmontować. Uczymy też, jak stworzyć własną grę lub zmodyfikować cudzą" - powiedział PAP Kamil Sijko z fundacji CoderDojo Polska. Dodał, że formułę CoderDojo wymyślili Irlandczycy. A w Polsce kluby działają w trzech miastach: Białymstoku, Zambrowie i Gliwicach; w planie jest otwarcie kolejnych. Jak podkreślił, w klubach kładą nacisk na to, aby już na pierwszych zajęciach dziecko mogło wyjść z własną aplikacją. - Chcemy, żeby miało poczucie, że jest bardzo zdolne - powiedział. Europoseł PO i były minister administracji i cyfryzacji Michał Boni, który jako jeden z eurodeputowanych pobierał lekcję od polskiego ucznia, powiedział, że w Polsce od wielu miesięcy pracowano nad rozwojem projektu "Mistrzowie Kodowania". Jak przekazał, z nowego budżetu UE w programie operacyjnym "Polska Cyfrowa" będą przeznaczone pieniądze na centra aktywności cyfrowej. Są to miejsca, gdzie można się uczyć kodowania. "To jest kwestia ok. kilkudziesięciu mln euro. Centra te nie są specjalnie drogie, powstawałyby z udziałem pieniędzy samorządowych" - dodał. II Europejski Tydzień Kodowania trwa od 11 do 17 października br. towarzyszy mu ponad 1800 wydarzeń w 38 krajach na kontynencie. Inicjatywie patronuje Komisja Europejska.