Resort handlu USA w połowie lutego przedstawił Białemu Domowi raport w sprawie analizy, mającej ustalić, czy import samochodów stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. W ciągu 90 dni od otrzymania tego raportu, czyli do 18 maja, prezydent miał podjąć decyzję w sprawie ceł. Już wcześniej Trump mówił o 25-procentowych stawkach na auta, co miałoby pomóc w zmniejszeniu deficytu handlowego USA oraz stworzeniu miejsc pracy w kraju. W serwisie Bloomberga zaakcentowano w środę, że raport resortu handlu nie został podany do wiadomości publicznej. Bloomberg napisał, powołując się na zaznajomionych z tym raportem ludzi, że uzasadnieniem ceł na samochody nie jest to, iż import pojazdów i części jako taki stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego - szkody wyrządza udział tego importu w łącznym deficycie handlowym USA. Bloomberg sygnalizował w tym materiale, że Trump jest skłonny odłożyć decyzję w sprawie ceł na samochody, by uniknąć zerwania negocjacji z Unią Europejską oraz Japonią i dalszego antagonizowania sojuszników w czasie, kiedy nasila się wojna handlowa USA z Chinami.