"Wiadomość o remoncie najwyraźniej nie dotarła do linii lotniczej. Dopiero pilot samolotu otrzymał komunikat z wieży kontroli lotów, że lądowanie nie jest możliwe" - przekazał telewizji TV2 rzecznik lotniska Kastrup Kenni Leth. Modernizacja jednego z pasów Do zdarzenia doszło w poniedziałek, 11 maja. Samolot podchodził do lądowania w Kopenhadze, po czym po odmowie w ostatniej chwili oderwał się i skierował na zapasowe lotnisko w Lipsku. Według Letha, do incydentu przyczynił się zbieg okoliczności. "Wcześniej lądowały u nas samoloty Antonow, ale ponieważ obecnie ruch na lotnisku jest ograniczony, postanowiliśmy zmodernizować jeden z dwóch głównych pasów, na którym mogą lądować największe samoloty" - wyjaśnił rzecznik lotniska, podkreślając, że tydzień temu informacja o remoncie została wysłana do linii lotniczych. Ponad 84 metry długości An-225 Mrija to największy samolot na świecie. Maszyna ma ponad 84 metry długości, napędzana jest sześcioma silnikami odrzutowymi. Samolot został wyprodukowany tylko w jednym egzemplarzu. Powstał w 1988 roku w czasach ZSRR w zakładach lotniczych Aviant w Kijowie. 14 kwietnia maszyna lądowała w Polsce ze środkami do walki z koronawirusem. Przywiozła m.in. ponad 1 mln maseczek typu FFP2, ponad 200 tys. kombinezonów ochronnych oraz ok. 250 tys. przyłbic. Transport na zlecenie KPRM przygotowały KGHM Polska Miedź i Grupa Lotos. Daniel Zyśk