Reklama

Reklama

Chiny: Wyciekły tajne dokumenty dotyczące obozów dla muzułmanów

Międzynarodowa grupa dziennikarska ujawniła tajne chińskie dokumenty rządowe, które – jak twierdzi - zawierają wytyczne dotyczące prowadzenia obozów internowania w regionie Sinciang i eksponują "orwellowski system masowego nadzoru" stosowany tam przez władze.

Eksperci ONZ zwracali uwagę na wiarygodne doniesienia mówiące o ponad milionie Ujgurów i innych muzułmanów przetrzymywanych w Sinciangu w obozach internowania. Chińskie władze twierdzą, że stanowcza kampania jest konieczna, by uchronić region przed islamskim radykalizmem i terroryzmem.

Wśród dokumentów, do których dotarło Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych (ICIJ), są między innymi utajnione instrukcje z 2017 roku, które "w praktyce służą za wytyczne, jak zarządzać obozami" - napisano w niedzielę na stronie internetowej ICIJ.

Dokumenty pouczają personel obozów, jak zapobiegać ucieczkom, jak utrzymywać istnienie placówek w tajemnicy, jak indoktrynować przetrzymywane tam osoby, określane jako "uczniowie", kiedy zezwalać im na widzenia z krewnymi, a nawet kiedy pozwalać im na korzystanie z toalet - podkreśliła grupa dziennikarska.

Reklama

Ujawniono również domniemane tajne "raporty wywiadowcze" dotyczące stosowanego przez władze w Sinciangu systemu elektronicznego nadzoru nad obywatelami. Według ICIJ dokumenty ukazują, jak policja korzysta z "olbrzymiego systemu zbierania i analizy danych, który przy użyciu sztucznej inteligencji wyznacza całe kategorie mieszkańców Sinciangu do zatrzymania".

"Czysta fabrykacja i fake news"

Rzecznik chińskiego MSZ Geng Shuang oświadczył na poniedziałkowym briefingu w Pekinie, że sprawy Sinciangu są wewnętrznymi sprawami Chin. Ocenił, że stabilność i dobrobyt w tym regionie to najlepsza odpowiedź na doniesienia, które określił jako równoznaczne z oszczerstwem.

Chińska ambasada w Londynie oświadczyła z kolei, że "tak zwany wyciek dokumentów" to "czysta fabrykacja i fake news" - przekazał brytyjski dziennik "Guardian", który jest partnerem ICIJ.

Wcześniej w listopadzie amerykański dziennik "New York Times" ujawnił inną partię wewnętrznych dokumentów na temat Sinciangu. Wynikało z nich między innymi, że po krwawym ataku ujgurskich bojówkarzy na dworcu kolejowym w 2014 roku przywódca ChRL Xi Jinping polecił urzędnikom, aby nie okazywali "absolutnie żadnej litości" w walce z "terroryzmem, infiltracją i separatyzmem". Tę publikację również potępiło chińskie MSZ, a lokalny rząd Sinciangu określił ją jako "całkowicie zmyślony" przez "wrogie siły w kraju i za granicą".

Pekin odrzuca międzynarodową krytykę związaną z traktowaniem Ujgurów i innych muzułmanów i utrzymuje, że społeczeństwo Sinciangu popiera politykę Komunistycznej Partii Chin (KPCh) w tym regionie. Władze początkowo zaprzeczały istnieniu obozów internowania, a obecnie nazywają je "ośrodkami kształcenia zawodowego".

Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy