Samolot C919, obsługiwany przez China Eastern Airlines, wystartował z lotniska Hongqiao w Szanghaju w niedzielę ok. godz. 10.30 czasu lokalnego ze 130 pasażerami na pokładzie. Dwie godziny później maszyna wylądowała na stołecznym lotnisku w Pekinie. Prezydent Xi Jinping okrzyknął projekt triumfem chińskiej myśli technicznej i innowacji, a media państwowe uznały samolot za symbol dumy narodowej i siły chińskiego przemysłu. "W końcu przełamaliśmy zachodni monopol lotniczy i uwolniliśmy się od poniżenia - "800 milionów koszul na jednego Boeinga" - napisał "Beijing Daily", odnosząc się do czasów, kiedy to Chiny produkowały głównie towary o niskiej wartości. Pekin planuje ekspansję na rynkach zachodnich Pekin ma nadzieję, że C919 będzie konkurować z najpopularniejszymi samolotami zagranicznymi, takimi jak Boeing 737 MAX i Airbus A320. "W przyszłości większość pasażerów będzie mogła podróżować na pokładach dużych samolotów chińskiej produkcji" — uważa telewizja CCTV. Wspierane przez państwo linie China Eastern Airlines już w marcu 2021 roku zamówiły pięć odrzutowców C919, a pierwszy egzemplarz odebrały kilka miesięcy później. Jeszcze w tym roku przewoźnik ten ma dysponować pozostałymi zamówionymi maszynami. Chińska firma, będąca konstruktorem samolotu, zakłada, że do pięciu lat będzie w stanie produkować 150 odrzutowców rocznie - informują chińskie media. C919 to dwusilnikowy samolot pasażerski, odrzutowiec wąskokadłubowy, zaprojektowany i produkowany przez Comac w Chinach. Pierwszy raz zaprezentowany został pod koniec 2015 roku. Chociaż C919 jest produkowany w Chinach, w dużej mierze opiera się na zachodnich komponentach, w tym silnikach i awionice, od firm takich jak GE, Safran i Honeywell International. Li Hanming, niezależny ekspert w dziedzinie chińskiego lotnictwa, powiedział, że większość zamówień na C919 to listy intencyjne od klientów krajowych. Czy Chińczykom uda się wejść na światowe rynki? Jak podaje Reuters, sprawa na razie jest wątpliwa. Ani europejskie, ani amerykańskie organy regulacyjne nie certyfikowały samolotu. Dopóki się to nie stanie, międzynarodowe rynki będą zamknięte dla C919.