Samolot, który należy do Uralskich Linii Lotniczych, leciał z Jekaterynbura do Mineralnych Wód, na południu Rosji. Wkrótce po starcie z lotniska Kolcowo kapitan poinformował kontrolę lotów o kłopotach technicznych. Przekazał też, że podjął decyzję o powrocie do Jekaterynburga. Po zrzuceniu paliwa Tu-154 o godz. 14.15 czasu moskiewskiego (12.15 czasu polskiego) pomyślnie wylądował w porcie Kolcowo, gdzie wszystkie służby ratunkowe były postawione w stan gotowości. Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja) zdecydowała w tym tygodniu o całkowitym wycofaniu z eksploatacji w Rosji od 1 lipca 2011 roku 20 samolotów pasażerskich Tu-154M i wstrzymaniu użytkowania kolejnych dziewięciu maszyn tego typu. W marcu Rosawiacja zaleciła zawieszenie eksploatacji wszystkich Tu-154M w związku z wadami konstrukcyjnymi, wpływającymi na awaryjność tych samolotów. Jednocześnie nakazała użytkownikom Tu-154M wprowadzenie do 1 lipca 2011 roku zmian zaleconych przez producenta. Obecne decyzje Rosawiacji oznaczają, że uprawnionych do lotu pozostanie w Rosji już tylko 56 takich maszyn. Zalecenia Federalnej Agencji Transportu Lotniczego są konsekwencją serii katastrof z udziałem Tu-154M. W 2010 roku doszło do pięciu poważnych wypadków z tymi maszynami. Cztery Tu-154M rozbiły się w Rosji, a jedna - w Iranie. Najpoważniejsza była katastrofa polskiego samolotu rządowego pod Smoleńskiem, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria. 1 stycznia 2011 roku na płycie lotniska w Surgucie, na Syberii, z nieznanych powodów stanął w płomieniach i eksplodował Tu-154B-2 należący do linii lotniczych Kogałymawia. Po tym wypadku prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew oznajmił, że dalsza eksploatacja samolotów Tu-154 może stanąć pod znakiem zapytania. Rosawiacja domaga się m.in. modernizacji systemu zasilania i systemu paliwowego Tu-154M. Największymi użytkownikami Tu-154 w Rosji są wewnętrzne linie lotnicze: UTair, Kawminwodyawia, Alrosa, Jakucja, Uralskije Awialinii, Awialinii Dagestana, Donawia, Orenburskije Awialinii i Gazprom Awia. W 2008 roku z eksploatacji tych samolotów zrezygnował największy rosyjski przewoźnik wewnętrzny S7. W 2009 roku Tu-154 z użytkowania wycofały linie lotnicze Rossija i Aerofłot. W ich flocie maszyny te zostały zastąpione przez Boeingi i Airbusy. Tu-154 były wytwarzane od 1968 roku. Ich seryjną produkcję zakończono w 1998 roku. Samoloty Tu-154M weszły do użytku w 1984 roku. Seryjnie były produkowane do 2006 roku. Łącznie wytworzono 935 maszyn Tu-154 różnych modyfikacji. W ostatnich latach były one jeszcze produkowane w krótkich seriach w zakładach lotniczych "Awiakor" w Samarze. Jeden taki samolot - Tu-154M Lux - eksploatowany jest jeszcze w Polsce. W kwietniu Polska otrzymała od Rosawiacji informację, iż jej zalecenia nie dotyczą polskiej, znacznie zmodyfikowanej wersji tej maszyny.